Af Torben Arent,
nyhedsredaktør
Der er smæk på farverne på Skodas grønne konceptbil. Stærke kulører på showbiler er ikke noget særsyn, men markant er det, at mange af nyhederne på bilsalonen i Genève fås med at hav af muligheder for at blande farver såvel ude som inde.
Det er individualiseringsbølgen, der ruller for fuld styrke og nu bliver ”demokratisk”.
Biler som Mini, Citroën DS, Kia Soul og Opel Adam har længe budt på et væld af muligheder for at udsmykke sin bil med farver og temaer, næsten som køberen måtte ønske. Senere er bl.a. Renault Clio og Captur kommet til.
Men her på Genève-udstillingen er der meget mere farvelade.
Se alle Genève-nyhederne på Motors særlige Genève-sektion
Se blot på de nye trillinger, Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo. På alle tre kan kabinefarver tilsættes efter smag og lyst, og særligt Toyota kommer med hidtil usete muligheder for blande farver og former også udvendigt.
Klik, klik, klik, så nemt kan forhandleren og senere kunden selv skifte farver både ude og inde. Og Toyota betoner, at det ikke bliver dyrt at være individuel. Det skal passe til prisen og kunderne til 100.000 kroners-bilerne.
20 meter fra Toyotas stand, hvor et dusin Aygo’er i lige så mange forskellige farver lyser op, er Renault helt med på næsten samme tanker som Toyota. Omkring en snes Twingo’er demonstrerer, at ingen af dem er ens.
Ja, Toyota og Renault er så enige, at de begge tilbyder mulighed for, at bilens farve kan reflekteres på hjulnavet.
Demokratiseringen gælder også fladskærmenes indtog. En bil uden en pæn stor farveskærm i midterkonsollen begynder at se gammeldags ud, og her det igen ”trillingebilerne” og Twingo, der viser, at den slags er muligt i billigbilerne.
Uden det behøver at koste en formue, kan disse opnåelige biler forsynes med en flot skærm på anseelige syv tommer.
Og nok så vigtigt: Brugerens telefon kan kobles til skærmen. Som minimum kan telefonen fungere som musikafspiller, for revnen til cd’en er helt uddød. Men i andre tilfælde kan telefon og bil smelte helt sammen som med Androids Mirrorlink og Apples Carplay.
Mens billigbiler typisk holder sig til, at skærmen er til underholdning og den slags, er det i Genève tydeligt, at i de lidt dyrere biler overtager skærmen nærmest den totale kontrol med bilen. I Peugeot 308, Citroën C4 Cactus og fremtidens Volvoer er næsten alle knapper smidt ud og erstattet er skærmen.
Tiden, hvor køreegenskaber og motorkraft var de helt tunge argumenter for en bil, ser ud til at rinde ud. Måske fordi så meget er blevet så perfekt. Nu er det den visuelle oplevelse i bilen og dens evne til at være på nettet, der bliver afgørende.