![Den nye X1 er to cm kortere og fem cm højere end før. Akselafstanden er øget markante ni cm. Fotos: BMW](/sites/default/files/d6images/bmw-x1-2015-profil.jpg)
Anden generation X1 bliver et par cm kortere, men fem cm højere, så den får mere SUV-look, lidt i stil med X3. Siddepositionen hæves fire cm foran og seks cm bagved. I bagagerummer bliver der 85 liter mere plads, så der nu kan være 505 liter med udvidelse til 1.550.
Ni cm større akselafstand
![Designet er ændret markant på den nye X1 sammenlignet med forgængeren.](/sites/default/files/d6images/bmw-x1-2015-bag.jpg)
Fra at være baseret på en baghjulstrukket platform med langsliggende motorer, bygger den nye X1 på BMW-Minis nye UKL-platform. Den anvender tværstillede motorer og som udgangspunkt forhjulstræk, hvilket er en mere pladsøkonomisk konstruktion.
Trecylindret senere
UKL-platformen giver dog også mulighed for firehjulstræk, der hos BMW kaldes Xdrive og nu får ny teknologi, en Haldexkopling, som tidligere er introduceret på 2-serie Active Tourer.
![Førerpladsen holder sig strengt til BMWs normale stil.](/sites/default/files/d6images/bmw-x1-2015-rat.jpg)
Motorerne er også helt nye og alle firecylindrede. Seks cylindre kommer ikke, men selv om BMW slet ikke nævner det, er det derimod ret sikkert, at programmet både udvides med trecylindrede versioner og en opladningshybrid.
Klar til oktober
Programmet hedder i første omgang: X1 xDrive 25i (231 hk), X1 xDrive 20i (192 hk), X1 sDrive 20i (192 hk), X1 xDrive 25d (231 hk), X1 xDrive 20d (190 hk) og X1 sDrive 18d (150 hk).
![Der er god fleksibilitet mellem bagsæde og bagagerum. Sidstnævnte er vokset 85 liter til 505 liter med bagsæderne oppe.](/sites/default/files/d6images/bmw-x1-2015-bagage.jpg)