Anden generation X1 bliver et par cm kortere, men fem cm højere, så den får mere SUV-look, lidt i stil med X3. Siddepositionen hæves fire cm foran og seks cm bagved. I bagagerummer bliver der 85 liter mere plads, så der nu kan være 505 liter med udvidelse til 1.550.
Ni cm større akselafstand
Samtidig kommer der ifølge BMW mere plads i kabinen og det umiddelbare paradoks kan tilskrives en ni cm øget akselafstand og kortere motorhjelm. Det skyldes igen en fuldstændig ændring af bilens grundlæggende teknik.Fra at være baseret på en baghjulstrukket platform med langsliggende motorer, bygger den nye X1 på BMW-Minis nye UKL-platform. Den anvender tværstillede motorer og som udgangspunkt forhjulstræk, hvilket er en mere pladsøkonomisk konstruktion.
Trecylindret senere
UKL-platformen giver dog også mulighed for firehjulstræk, der hos BMW kaldes Xdrive og nu får ny teknologi, en Haldexkopling, som tidligere er introduceret på 2-serie Active Tourer.
Motorerne er også helt nye og alle firecylindrede. Seks cylindre kommer ikke, men selv om BMW slet ikke nævner det, er det derimod ret sikkert, at programmet både udvides med trecylindrede versioner og en opladningshybrid.
Klar til oktober
Programmet hedder i første omgang: X1 xDrive 25i (231 hk), X1 xDrive 20i (192 hk), X1 sDrive 20i (192 hk), X1 xDrive 25d (231 hk), X1 xDrive 20d (190 hk) og X1 sDrive 18d (150 hk).
X1 lanceres i de første versioner til oktober.