BMWs lille X skifter teknik

Anden generation af BMW X1 skifter fra at være baghjulstrækker med mulighed for firehjulstræk til at være forhjulstrækker med 4x4 som tilvalg.

BMW X1 i anden generation.
Nyt om biler

Den nye X1 er to cm kortere og fem cm højere end før. Akselafstanden er øget markante ni cm. Fotos: BMW
Den nye X1 er to cm kortere og fem cm højere end før. Akselafstanden er øget markante ni cm. Fotos: BMW
SUV-modeller har det med i stigende grad at blive erstattet af lidt mere stationcaragtige crossover-modeller, men BMW går den modsatte vej med sin nye X1 – i hvert fald i fremtoning.

Anden generation X1 bliver et par cm kortere, men fem cm højere, så den får mere SUV-look, lidt i stil med X3. Siddepositionen hæves fire cm foran og seks cm bagved. I bagagerummer bliver der 85 liter mere plads, så der nu kan være 505 liter med udvidelse til 1.550.

Ni cm større akselafstand

Designet er ændret markant på den nye X1 sammenlignet med forgængeren.
Designet er ændret markant på den nye X1 sammenlignet med forgængeren.
Samtidig kommer der ifølge BMW mere plads i kabinen og det umiddelbare paradoks kan tilskrives en ni cm øget akselafstand og kortere motorhjelm. Det skyldes igen en fuldstændig ændring af bilens grundlæggende teknik.

Fra at være baseret på en baghjulstrukket platform med langsliggende motorer, bygger den nye X1 på BMW-Minis nye UKL-platform. Den anvender tværstillede motorer og som udgangspunkt forhjulstræk, hvilket er en mere pladsøkonomisk konstruktion.

Trecylindret senere

UKL-platformen giver dog også mulighed for firehjulstræk, der hos BMW kaldes Xdrive og nu får ny teknologi, en Haldexkopling, som tidligere er introduceret på 2-serie Active Tourer.

Førerpladsen holder sig strengt til BMWs normale stil.
Førerpladsen holder sig strengt til BMWs normale stil.

Motorerne er også helt nye og alle firecylindrede. Seks cylindre kommer ikke, men selv om BMW slet ikke nævner det, er det derimod ret sikkert, at programmet både udvides med trecylindrede versioner og en opladningshybrid.

Klar til oktober

Programmet hedder i første omgang: X1 xDrive 25i (231 hk), X1 xDrive 20i (192 hk), X1 sDrive 20i (192 hk), X1 xDrive 25d (231 hk), X1 xDrive 20d (190 hk) og X1 sDrive 18d (150 hk).

Der er god fleksibilitet mellem bagsæde og bagagerum. Sidstnævnte er vokset 85 liter til 505 liter med bagsæderne oppe.
Der er god fleksibilitet mellem bagsæde og bagagerum. Sidstnævnte er vokset 85 liter til 505 liter med bagsæderne oppe.
X1 lanceres i de første versioner til oktober.