Mens vi venter på den første opladningshybrid fra Peugeot og Citroën – den kommer i 2019 – kan vi betragte, hvordan Peugeot leger med de tekniske muligheder.
Det er Peugeot Sport, der har gjort arbejdet med prototype-udgaven af 308, og det spektakulære resultatet vises frem for første gang på Auto Shanghai i Kina.
308 R Hybrid hedder racer-modellen, der er en benzinhybrid med 500 hk, firehjulstræk, en 0-100-tid på 4 sekunder og et vægt/effekt forhold på 3,1 kg/hk.
En turbobenzin, to elmotorer
Sportsvognen har en 1.6 THP-benzinmotor med 270 hk, en elmotor på 85 kW (115 hk) bygget sammen med den manuelle sekstrins gearkasse samt yderligere en elmotor med samme ydelse placeret på bagakslen.
En kontrolknap i midterkonsollen giver valg mellem fire køreprogrammer:
- Hot Lap-mode udnytter de tre motorer til det yderste, og ydelsen når op på 500 hk og et drejningsmoment på 730 Nm.
- Track-mode giver 400 hk og 530 Nm, idet det især er benzinmotoren og den bagerste elmotor, der arbejder sammen. Den forreste elmotor træder til ved acceleration.
- Road-mode er med 300 hk og 400 Nm beregnet til almindelig kørsel. Her hjælper den bagerste elmotor til ved acceleration.
- ZEV-mode giver mulighed for ren elkørsel ved hjælp af den forreste elmotor.
Begrænset rækkevidde på strøm
Peugeot siger ikke, hvor langt bilen potentielt kan køre på strøm alene, men batteriet er ikke særlig stort for en opladningshybrid, tre kWh. Det rækker formentlig til 15-20 km.
Det giver meget god mening, når formålet i dette tilfælde har været at skabe en sportsudgave og ikke en super grøn model.
Den officielle CO2-udledning efter den særlige målemetode for opladningshybrider er 70 g/km svarende til omkring 34 km pr. liter benzin. Det er nok et meget teoretisk tal, hvis bilens kraftpotentiale udnyttes.