IDS er en firepersoners hatchback, og uden at sige det direkte mere end antydede Nissans chefdesigner Shinji Nakamura, at IDS meget vel kunne gå hen og blive den næste generation af Nissans elbil, Leaf.
Leaf har fem år på bagen og er netop blevet faceliftet, og det passer meget godt med, at næste generation skal stå klar omkring 2017. Som Leaf er IDS en 100 procent elbil.Nissan gjorde ved præsentationen meget ud af at understrege, at blot fordi en bil kan køre af sig selv, så behøver det ikke være kedeligt for føreren. Derfor er der forskellige kørselsmodus i IDS, lige fra den helt manuelle betjening, hvor hjælpesystemer som afstandsradar, vognbaneassistent og lignende kun træder til i nødsituationer, til den fuldstændig selvkørende bil.
Kunstig intelligens
Det nye i Nissans form for autonom kørsel er, at bilen er udstyret med en kunstig intelligens, Piloted Drive, som så at sige lærer førerens kørselsmønster og kørevaner og tilpasser den autonome kørsel efter dem.
Det vil sige, at hvis man for eksempel har en tendens til at bremse ned for rødt lys i god tid og trille frem mod lyskurven, så lærer bilen det, og hvis man modsat kører helt frem til lyset, før man bremser, så er det den model, bilen vil bruge.
Samtidig kan bilen kommunikere med andre trafikanter. For eksempel indikerer et lysbånd ned langs bilens side, at den har opdaget fodgængere og cyklister, som med en prik på lysbåndet bliver opmærksomme på, at bilen ved, de er der.
I konceptbilen er der også et display, der kan vise andre trafikanter, hvad bilen har tænkt sig at gøre, men det er nok en feature, som ikke overlever til en kommende produktionsmodel.
Dagligstue på hjul
Når føreren vælger selv at køre bilen, vender alle sæder i kørselsretningen, men når den autonome kørsel er slået til, drejer alle fire stole ind mod midten og omdanner kabinen til en slags dagligstue på hjul. Samtidig forsvinder rattet ind i instrumentbordet og erstattes af en kæmpe skærm til underholdning eller arbejde.IDS er udstyret med en ny 60 kWh batteripakke, som i øjeblikket bliver testet i Nissan Leaf på Nissans Advanced Technical Center i Atsugi syd for Tokyo.
Det forventes, at den større batteripakke vil øge rækkevidden betragteligt til omkring 500 km. Den nye batteripakke er kun en anelse højere end den nuværende på 24 kWh, men vejer 100 kg mere.
Meget kulfiber
For at imødegå en kraftig vægtforøgelse er meget af IDS derfor bygget i kulfiber, og ifølge Nissan vil en mere udbredt brug af kulfiber være en nødvendighed også i produktionsbiler, hvis vægten skal holdes nede.
Nissan arbejder allerede nu konkret med at konstruere den næste Leafs vinduesstolper i kulfiber, fordi det udover vægtbesparelsen samtidig vil være muligt at konstruere en stolpe, der bliver så smal, at de blinde vinkler nærmest elimineres.