VW-opdatering halverer NOx-udslip

Længe ventet opdatering af VW’s 1.6-liters motor mere end halverer NOx-udledningen uden at brændstofforbruget øges, viser første test. Alligevel er der grund til at være skeptisk, mener FDM.

En plastikdims til få kroner er med til at mere end halvere NOx-udledningen på VWs 1.6-liters dieselmotor, viser test.
Bilist

Også den tredje og sidste opdatering af motorstyringen i rækken af VW-koncernens motor med den såkaldte snydesoftware ser ud til at virke efter hensigten.

Det viser den første uvildige før-og-efter test, som tyske ADAC har foretaget af Volkswagens 1.6-liters dieselmotor. Testen er lavet på en Golf VI Variant 1.6 TDI (105 hk) med manuelt gear.

LÆS OGSÅ: Ny VW-opdatering uden panderynker

Opdatering med fysisk indgreb

Netop testen af Volkswagens løsning af 1.6-motoren har været ventet med spænding. For mens opdateringen af både VWs 1.2- og 2.0-liters motorer har kunnet klares alene med en opdatering af motorstyringen, har det på 1.6-liters motoren været nødvendigt med et fysisk indgreb. 

Konkret har løsningen vist sig at været en plastikdims til under en euro. Som tidligere omtalt af FDM er der tale om et lille plastikrør med et gitternet, der ændrer luftstrømmen lige før den såkaldte luftmassemåler og dermed gør det nemmere at styre forbrændingen.

LÆS OGSÅ: Dimsen der gør Volkswagen stueren

Som ved sommerens og efterårets øvrige før-og-efter test har ADAC blandt andet testet bilen efter den såkaldte NEDC-test (New European Driving Cycle), der er afgørende for bilens typegodkendelse. Og som tilfældet var det med både 1.2- og 2.0-liters motorerne, viste den aktuelle test heller ikke nogen signifikante forskelle i bilens brændstofforbrug eller køreegenskaber efter opdateringen.

LÆS OGSÅ: Hvad er op og ned i VW-sagen?

NOx-udledning halveret

Helt anderledes så det imidlertid ud, da den aktuelle motor blev testet efter den nye og langt mere virkelighedstro WLTC-test (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). Den afløser senere i år NEDC-testen. Ifølge den faldt bilens udslip af de skadelige NOx’er efter opdateringen med hele 57 procent (for 1.2 og 2.0 TDI-motorerne var det henholdsvis 33,9 og 22,9 procent), mens brændstofforbruget stegmarginalt og mindre end ved opdateringen de øvrige motorer.

LÆS OGSÅ: VW-opdatering uden bivirkninger - her og nu

”Som udgangspunkt virker opdateringen overbevisende, og en halvering af NOx-udledningen må siges at være meget positivt. Det er dog værd at huske på, at resultatet kun baserer sig på én test af én bil. Testresultat får heller ikke FDM til at ændre sin skepsis i forhold til langtidseffekten af opdateringerne. Vi er stadig bekymret for, at opdateringerne eksempelvis får motorerne til at sode til. En bekymring vi deler med vores europæiske søsterklubber. Derfor vil vi forsat følge bilerne tæt,” siger leder af teknisk rådgivning Lone Otto.

I følge pressechef hos VW Danmark, Søs Righolt, berører den aktuelle opdatering 23.410 VW-biler i Danmark. Af dem er de 6.732 allerede blevet opdateret. Alle VW-ejerne af 1.6 motorerne er dog blevet indkaldt til den obligatoriske opdatering, som de har to år til at få foretaget.

LÆS OGSÅ: FAQ om VW-sagen