Det tager 15 sekunder at stjæle en bil

Ny form for teknologi gør det nemt for tyvene ubemærket at stjæle din bil. Biler med nøglefri teknologi kan med det rette udstyr stjæles på langt under et minut. Det er farligt for bilejerne der risikerer, at forsikringen ikke vil dække, advarer FDM.

Ny teknologi gør det muligt at stjæle biler med nøglefri betjening. Bilejere risikerer, at forsikringen ikke dækker, advarer FDM
Pressemeddelelse

I dag kan bilejere med nøglefri teknologi åbne og starte deres bil, uden at tage nøglen op af lommen. Det er smart for forbrugeren, men det er også en ny mulighed, som biltyvene har fundet ud af at udnytte. For alle biler med nøglefri teknologi kan åbnes og startes, hvis blot tyvene har det rigtige udstyr. Det har FDM været i Tyskland og se, hvor tyverierne allerede er et stigende problem.

”Der findes flere måder at bryde ind i disse biler på, men principperne bag systemet er de samme. Tyvene har to enheder, hvor den ene taler med bilen, mens den anden fisker koderne til at åbne bilen og starte motoren ud af den originale bilnøgle. Det eneste, det kræver, er, at tyvene er tæt på bil og nøgle, og at de har det rigtige udstyr. Derfra går det virkelig hurtigt. Jeg har set metoden demonstreret, hvor en bil bliver stjålet på 15 sekunder,” siger Lone Otto leder af FDMs tekniske afdeling.

Hvor der tidligere har været tale om hacking og jamming af biler, kaldes tyvenes nyeste system for ”Fiskestangen”. Her kan bilen med et signal, der kan gå igennem husmure, stjæles, og det gør biler med nøglefri systemer mere udsatte end biler med ældre låsesystemer. Når en bil stjæles uden brug af den originale nøgle, står man som bilejer i en svær situation, for bevisbyrden ligger ikke ved forsikringsselskabet, men hos bilejeren. Det er altså op til den enkelte at bevise, at bilen er blevet stjålet.

”Vi har set flere sager med stjålne biler, hvor bilejeren har de originale nøgler. Det er vores erfaring, at visse af forsikringsselskaberne er meget modvillige mod at erkende, at bilen er stjålet, selv når der foreligger konkrete beviser. Det har ofte krævet en retssag, før bilejerens retmæssige krav opfyldes, og det vil der være en stor risiko for, at det også kræver i sager som disse, hvor bilnøglen helt omgås,” siger Per Alkestrup leder af juridisk afdeling i FDM.

Der er endnu ikke nogle tilfælde i Danmark, hvor fiskestangsmetoden er brugt til at stjæle en bil, men i udlandet er der set eksempler på denne form for biltyveri. Sådan som markedet ser ud nu, kan bilfabrikkerne ikke levere nøglefri systemer, hvor sikkerheden er i orden. Har man et nøglefrit system i sin bil, er en hovedregel ikke at opbevare bilnøglen i entréen, men at bevare den så centralt i huset som muligt, så biltyvens signaler ikke kan nå den.

”Man bør som forbruger være opmærksom på risikoen forbundet med de nøglefri systemer, både, hvis man har et sådan system i sin bil, men også hvis man overvejer at anskaffe det. Vil man gå med livrem og seler, kan man vælge at låse bilen på normalvis. Men man bør overveje, om der skal nøglefrit system i ens bil,” siger Per Alkestrup.

FDM har kontaktet FIA, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation, så man på tværs af landene kan kræve, at bilfabrikanterne løser dette problem. FDM er ligeledes i dialog med Forsikring og Pension om, hvordan forbrugerne er stillet i disse sager.