Volvos elbil kommer fra Kina

Volvos første elbil skal bygges i Kina til hele verden. Den globale udvikling af S90 vil også ske i Kina.

Volvos administrerende direktør Håkan Samuelsson under pressekonferencen i Shanghai.
Nyt om biler

Kina fylder mere og mere hos Volvo. Ikke alene stiger salget solidt på verdens største bilmarked, en stadig større del af produktion og udvikling skal også foregå i riget i midten.

Nyeste udvikling er, at Volvos første rene elbil skal fremstilles i Kina, kunne Volvos administrerende direktør Håkan Samuelsson fortælle ved åbningen af Auto Shanghai 2017-udstillingen.

Det vil ske fra 2019, og bilen vil blive solgt både i Kina og i resten af verden.

To elbiler inden længe

Volvos nye CMA-platform er fra begyndelsen udviklet til eldrift. Første konventionelle model bliver XC40, der lanceres i Europa til efteråret. Første elbil, der skal bygegs i Kina, er klar i 2019.
Volvos nye CMA-platform er fra begyndelsen udviklet til eldrift. Første konventionelle model bliver XC40, der lanceres i Europa til efteråret. Første elbil, der skal bygegs i Kina, er klar i 2019.
Volvo har længe sagt, at mærket vil lancere i første omgang to elbiler, en kompakt i 40-serien og en stor i 60/90-serien. Den første bliver den kompakte, bygget på Volvos CMA-platform, sagde Volvo-chefen. Det kunne blive XC40, der skal lægge karrosseri til, men det siger Volvo ikke noget om.

En større elektrisk 60-model vil følge hurtigt efter, formentlig i 2019 eller 2020. Den skal formentlig bygges i Sverige.

Volvo har som mål, at der i 2025 kører mindst en million elektriske Volvoer på verdens veje, både rene elbiler og opladningshybrider.

Verdens største elbil-marked

Kina er valgt som produktionssted, da det er verdens markant største marked for elbiler, og den kinesiske femårsplan kræver endnu flere ’new energy’-biler.

Volvo S90 skal fremover både bygges og udvikles i Kina. Den kinesiske skrift på dette eksemplar på Shanghai-udstillingen fortæller, at bilen rent faktisk er bygget i Kina. Det er et lokalt lovkrav - biler til Europa slipper... Foto: Torben Arent
Volvo S90 skal fremover både bygges og udvikles i Kina. Den kinesiske skrift på dette eksemplar på Shanghai-udstillingen fortæller, at bilen rent faktisk er bygget i Kina. Det er et lokalt lovkrav - biler til Europa slipper... Foto: Torben Arent
I 2016 blev der solgt 392.000 af dem, heraf 235.000 rene elbiler.

Næste S90 udvikles i Kina

Samtidig annoncerer Volvo, at udviklingen af S90 vil blive flyttet fra Sverige til Kina. Det er første gang, at det kinesisk ejede mærke flytter udvikling af en model væk fra Sverige.

Da Motor spørger mærkets nyudnævnte forsknings- og udviklingsdirektør Henrik Green, hvor meget mere udvikling der kan være i S90, lyder svaret, at der er tale om næste generation S90 – en model der formentlig kommer om syv år.

Tre Volvo-fabrikker i Kina

Volvo er netop nu ved at flytte produktionen af bilen fra Sverige til Kina for at frigive plads i Europa til fremstilling af de efterspurgte XC-modeller. S90 – både den normale og den forlængede – skal fremover eksporteres fra Kina til Europa, Nordamerika og øvrige markeder.

Volvo er for tiden ved at opføre sin tredje fabrik i Kina.