Aftalen om næste års finanslov er godt nyt for bilisterne. Som en del af aftalen er regeringen og forligspartier nemlig blevet enige om at lette registreringsafgiften for i alt 250 millioner kroner.
Det sker ved at nedsætte det såkaldte skalaknæk, der adskiller den lave og høje afgiftssats på henholdsvis 105 og 150 procent. Det knæk ligger i dag på 82.800 kroner, men bliver med dagens finanslovsaftale hævet til 106.600 kroner. Til gengæld ændres der ikke i den høje sats, der fortsat er på 150 procent.
Det betyder, at nye biler fremover vil betale 105 procent i registreringsafgift af de første 106.600 kroner af bilens pris og herefter 150 procent.
”At der endnu en gang er politisk flertal for at sænke registreringsafgiften er godt nyt for bilisterne. Det vil give danskerne endnu bedre mulighed for at købe en ny og bedre bil, der i højere grad opfylder deres behov. Det vil vi godt rose politikerne for,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen og tilføjer:
”Der er ingen tvivl om, at aftalen om at sænke registreringsafgiften er godt nyt for både danskernes mobilitet og for samfundsøkonomien og vil komme en bred befolkningsgruppe til gode. Det er vigtigt at huske, at de danske bilafgifter, og i særdeleshed registreringsafgiften, har været så høje, at det har givet store forvridninger i økonomien. Men selvom der bestemt er grund til at glæde sig over en lavere registreringsafgift, kan vi godt være bekymrede for, at den ikke er så stor, at den vil slå igennem på eksempelvis på det sikkerhedsudstyr, som mange fravælger netop på grund af den høje afgift.”
Danskerne betalte i 2015 i alt 47 milliarder kroner i bilafgifter. Heraf kom de godt 18 milliarder kroner alene fra registreringsafgiften.
Af talen om den nye registreringsafgift træder i kraft 22. november 2016.
FDM har beregnet, hvad afgiftssænkningen betyder for konkrete bilmodeller.
Mikrobil
VW Up 1.0 BMT 60 HK Take Up 5-d 60 HK 24,4 km/l (benzin) – fuldt fradrag for sikkerhedsudstyr
Pris før afgiftsnedsættelse: 99.995 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 99.995 kr.
Besparelse: 0 kr.
Minibil
Peugeot 208 1.2 VTi 82 HK Chili Sky 23,3 km/l (benzin) - Næsten fuldt fradrag for sikkerhedsudstyr (dog kun to selealarmer)
Pris før afgiftsnedsættelse: 139.990 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 139.990 kr.
Besparelse: 0 kr.
Minibil:
VW Polo 1,0 TSI Bluemotion manuel 5-dørs 23,3 km/l (benzin)
Pris før afgiftsnedsættelse: 173.997 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 170.345 kr.
Besparelse: 3.652 kr.
Mellemklasse:
Opel Astra Essentia 1.0 Turbo ECOTEC 105 Hk Manuel 23,3 km/l (benzin)
Pris før afgiftsnedsættelse: 196.000 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 188.388 kr.
Besparelse: 7.612 kr.
Mellemklasse:
Skoda Octavia Combi Ambition 1,4 TSI DSG 150 20,0 km/l (benzin)
Pris før afgiftsnedsættelse: 293.000 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 282.290
Besparelse: 10.710 kr.
SUV/ Crossover:
Nissan Qashqai DIG-T 163 6 MT Tekna 17,2 km/l (benzin)
Pris før afgiftsnedsættelse: 353.900 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 343.190 kr.
Besparelse: 10.710 kr.
Stor mellemklasse:
VW Passat Variant 1.6 TDI BMT 120 HK DSG Comfortline 25 km/l (diesel)
Pris før afgiftsnedsættelse: 419.497 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 408.787 kr.
Besparelse: 10.710 kr.
Stormellemklasse:
BMW 520d Touring 21,7 km/l (diesel)
Pris før afgiftsnedsættelse: 623.300 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 612.590 kr.
Besparelse: 10.710 kr.
Luksusbil:
Volvo V90 D4 8-trins aut. Inscription 22,2 km/l (Diesel)
Pris før afgiftsnedsættelse: 785.000 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 774.290 kr.
Besparelse: 10.710 kr.