Almindelige bilister tager det som en selvfølge, at der både er 92 oktan, 95 oktan og diesel på samme tankstation. Så enkelt er det ikke for brugere af elbiler.
Der er dog for nylig kommet flere ladestandere, som har stik og strømtype til alle elbiler, når det gælder almindelig, ”langsom” ladning. Men nu er den første hurtigladestation til alle tre standarder taget i brug.
Debut i Ringsted
Det er elbiloperatøren Clever, som har taget en ny hurtiglader i brug i Ringsted. Laderen står på parkeringspladsen ved Føtex, og den erstatter den Chademo-hurtiglader, som Clever længe har haft der.- Placeringen i Ringsted er god, da det er et trafikalt knudepunkt og tæt på motorvejen og samtidig centralt på Sjælland. Yderligere kan elbilister udnytte tiden bedst muligt og eksempelvis købe ind, mens bilen får ny energi, siger Lars Bording, administrerende direktør i Clever.
To typer jævnstrøm og en vekselstrøm
Den nye multilader har tre forskellige ladestik: Chademo jævnstrøm (50 kW) til bl.a. Nissan Leaf, Combo 2 jævnstrøm (50 kW) til bl.a. BMW i3 og VW Up samt Type 2 vekselstrøm (43 kW), som passer til Renault Zoe. Det er ifølge Clever første gang, der introduceres 43 kW hurtigladning i Danmark, og det betyder, at alle elbiler på markedet nu kan være opladet på ca. en halv time på denne stander.
Clever har i forvejen et landsdækkende net af 50 kW hurtiglade-stationer og derudover mange 22 kW hurtigladere med stiktypen Type 2.
Kun denne ene i første omgang
Elbiloperatøren vil nu teste den nye hurtigladestation for at se, om den skal integreres i større antal i det eksisterende landsdækkende ladenet. Testen skal afprøve både efterspørgsel, driftssikkerhed og brugeroplevelsen, så Clever kan vurdere, om det er et produkt, som skal tilbydes i det landsdækkende ladenet.