Aston Martin flirter med crossover-klassen

Aston Martin antyder med den eldrevne konceptbil DBX, at mærket kan være på vej ind i crossover-segmentet. Men det bliver ikke lige med et samme.

Aston Martin DBX er en robust og halvhøj bil, men langt fra en SUV.
Nyt om biler

For seks år siden viste Aston Martin for første gang et bud på en crossover på udstillingen i Genève, og det var pænt sagt ingen succes.

Aston Martin DBX er det andet koncept, hvor Aston Martin flirter med crossover-klassen. Denne gang mere elegant end første gang. Foto: Bo Christian Koch
Aston Martin DBX er det andet koncept, hvor Aston Martin flirter med crossover-klassen. Denne gang mere elegant end første gang. Foto: Bo Christian Koch
Lagonda SUV-projektet var en decideret uelegant konstruktion, og den efterfølgende kritik fik Aston Martin til at skrinlægge alle planer om at sætte bilen i produktion. Nu prøver mærket så igen, og denne gang med en visuelt betydelig mere heldig kreation.

Elbil med motorer i hvert hjul

DBX-konceptet er mere sporty end Lagonda var og er en ren elbil med fire elmotorer, en ved hvert hjul. Konceptet er dermed næsten så langt fra Aston Martins normale drivlinjer, som man kan komme.

Aston Martin lægger da heller ikke skjul på, at der er lang vej igen, før bilen bliver en realitet, men den viser ifølge mærkets nye direktør, Andy Palmer, i hvilken retning, men kan forvente, at Aston Martin vil udvikle sig.

DBX-konceptet har plads til fire voksne og rigeligt med bagageplads, da der er bagagerum både for og bag, idet batterierne er placeret i bunden af den højbenede bil.