Folkevogns mirakelbil: 111 km pr. liter

VW går nu et skridt videre og gør sin 1-liter bil produktionsklar. XL1, der er en opladningshybrid med el- og dieselmotor, kan køre 100 km på 0,9 diesel. Det svarer til 111 km pr. liter. Reelt er tallet ”kun” omkring 60 km/l

VW XL1 i Qatar.
Nyt om biler

Det kan forekomme lidt ulogisk - og måske endda uhøfligt over for værten - men Volkswagen valgte oliestaten Qatar som skueplads for verdenspremieren på sin nye miljøbil, XL1.

Det var en meget fin begivenhed, da Volkswagen præsenterede XL1 i Qatar. Landets emir var gæst, og både koncernchef, Martin Winterkorn, og bestyrelsesformand Ferdinand Piëch, var tilstede.
Det var en meget fin begivenhed, da Volkswagen præsenterede XL1 i Qatar. Landets emir var gæst, og både koncernchef, Martin Winterkorn, og bestyrelsesformand Ferdinand Piëch, var tilstede.
Det er en bil, der skal gøre verden mindre afhængig af oliesheiker.

Men der var pomp og pragt og tilstedeværelse af både emiren af Qatar, Hamad bin Chalifa Al Thani, og Volkswagens grand old man, Ferdinand Piëch, da VW XL1 blev præsenteret på Qatar Motor Show.

Tocylindret diesel

XL1 er en topersoners bil med superletvægts karrosseri, en tocylindret dieselmotor med 48 hestekræfter, en elmotor med omregnet 27 hestekræfter, syvtrins DSG-gear og et batteri, der rækker til 35 kms elektrisk kørsel. Batteriet kan lades op fra elnettet.

VW XL1 er bredere end sine to forgængere, så to personer kan sidde ved siden af hinanden.
VW XL1 er bredere end sine to forgængere, så to personer kan sidde ved siden af hinanden.
Denne kombination giver en officiel brændstoføkonomi på 111 km pr. liter svarende til 24 gram CO2 pr. km. Disse helt forrygende tal ser dog ud til at være en sandhed med modifikationer.

Opladningshybrid halverer forbruget  - officielt

I og med at bilen er en opladningshybrid, får den ifølge den europæiske målemetode lov til at køre halvdelen af testcyklus’en på strøm, hvor der ikke kommer noget ud af bilens udstødningsrør. Dermed bliver CO2-tallet på papiret omtrent halveret og brændstoføkonomien fordoblet.

Bilen har karrosseri af kulfiberforstærket plast. Det er særdeles let og stærkt - og dyrt.
Bilen har karrosseri af kulfiberforstærket plast. Det er særdeles let og stærkt - og dyrt.
Reelt vil XL1 formentlig køre 56-60 km pr. liter efter EU-normen med dieselmotoren tændt hele tiden.

2009-model: 72 km/l

Det er faktisk lidt mindre end den forrige prototype fra 2009, L1. Den kunne ikke lades op fra elnettet, men klarede alligevel 72 km pr. liter. Den allerførste forsøgsbil, som Ferdinand Piëch kørte på offentlig vej i 2002, klarede omkring 100 km pr. liter.

Til gengæld er den nye XL1 meget mere realistisk og gjort klar til serieproduktion. En væsentlig ændring er, at der nu nærmest er tale om en rigtig, lille bil, hvor de to ombordværende kan sidde ved siden af hinanden.

Der er gjort meget ud af at gøre bilen vindglat. Cw-værdien er på blot 0,186.
Der er gjort meget ud af at gøre bilen vindglat. Cw-værdien er på blot 0,186.

Serieproduktion fra 2013

De to første prototyper var nærmere en kabinescooter, hvor passageren sad klemt bag føreren.

Ved præsentationen af L1 i september 2009 sagde VW, at en serieproduktion kunne komme på tale i 2013. På Qatar Motor Show var der ikke årstal på, men VW indikerede, at en begrænset serieproduktion af XL1 er realistisk.
 

Førerpladsen minder nu meget om den, man finder i en rigtig bil. Bilen er helt tydelig gjort produktionsklar.
Førerpladsen minder nu meget om den, man finder i en rigtig bil. Bilen er helt tydelig gjort produktionsklar.