Renaults høje mål: 30 procent elbiler

Renault gør klar til den helt store elektriske offensiv. Næsten hver tredje nye Renault, der sælges i Danmark næste år, kan blive en elbil. Første kundebiler kommer 1. oktober. Motor har været på forpremiere i et færdigt eksemplar.

Renault Fluence Z.E. kører nu rundt på danske nummerplader. Prisen kan holdes nede på 209.000 kr., da bilen sælges uden batteri.
Nyt om biler

Det elektriske flagskib fra Europas mest dedikerede elbilproducent, Renault, har sneget sig ind i Danmark, men bor indtil videre i aflåste kældre, når det ikke vises frem for potentielle kunder.

Fluence Z.E. er baseret på den tyrkiske sedan Fluence, men bagpartiet er forlænget yderligere for at give plads til det store batteri.
Fluence Z.E. er baseret på den tyrkiske sedan Fluence, men bagpartiet er forlænget yderligere for at give plads til det store batteri.
14 eksemplarer af den store sedan Renault Fluence Z.E. er nu i landet som en del af firmaet Better Places satsning i Danmark. Better Place går officielt i luften 3. marts.

Tre elbiler i første omgang

Fluence, der er en stor sedan næsten på størrelse med Laguna, er spydspidsen i Renault elbil-strategi, og den suppleres i år med den elektriske varebil Kangoo. Næste år til juni får de følgeskab af den lille Zoe, der for alvor skal trække det elektriske læs.

- Med de tre biler i sortimentet tror vi, at elbiler kan komme til at udgøre 30 procent af vores salg i Danmark, siger pressechef hos Renault Danmark, Søren Hyltoft.

Han tager dog det forbehold, at Renaults salg i Danmark på det seneste er steget, så elbilerne måske ikke kommer helt op på de 30 procent.

Renault Fluence Z.E. sælges i kombination med et abonnement til Better Place, der sørger for strømmen.
Renault Fluence Z.E. sælges i kombination med et abonnement til Better Place, der sørger for strømmen.
Flere tusinde i 2012

I år – fra lanceringen 1. oktober - forventer han 500-600 solgte elbiler, mens det tal næste år vil blive flere tusinde.

Han bygger sin optimisme på en stor interesse fra virksomheder, i sær i den offentlige sektor.

Motor har prøvet et af de allerførste eksemplarer af den færdige Fluence, og det er en meget komfortabel oplevelse at køre rund i København. Der er en ”storbil-fornemmelse” i modsætning til de foreløbige, tre eneste elbiler i Danmark, de meget små trillinger fra Mitsubishi, Citroën og Peugeot.

Motoren på 70 kW (95 hk) giver - i kombination med det solide drejningsmoment - et fortrinligt kraftoverskud. Den lidt hårde affjedring, når skarpe huller rammes, har Fluence dog til fælles med andre elbiler.

Skifteteknik ikke klar

Testbilen er et færdigt eksemplar, der er i stand til at skifte batteri på få minutter, men skifteteknikken har det ikke været muligt at prøve, da den hidtil eneste skiftestation i Danmark ikke er i drift endnu.

Fluence har netop fået forøget sin officielle rækkevidde til 185 km. Hvor godt det holder i praksis, må senere test afgøre. På Motors første prøvetur talte rækkevidde-viseren, som begyndte ved 150 km, noget hurtige ned, end triptælleren talte op.

Det er nu også muligt at bedømme bagagerummet. Selv om Fluence Z.E. er lige så lang som en Laguna, er bagagerummet lige så lille som i Clio. Det opretstående batteri stjæler rigtig meget plads.

Til gengæld er bagsædet stort nok til tre personer.

Fire forhandlere

I første omgang vil de elektriske Renaulter blive solgt og serviceret fra to forhandlere i Storkøbenhavn og to i Århus-området. Desuden kan man fra begyndelsen gennemføre en foreløbig handel via den Renault-medarbejder, der vil være stationeret i Better Places besøgscenter i Hellerup ved København.

Fluence Z.E. har højt udstyrsniveau, og prisen er blot 209.000 kr. Men dertil kommer et tvangsabonnement hos Better Place, hvor man for et fast beløb lejer batteriet, har fri adgang til skiftestationerne, kan få strøm ad libitum og får opsat et ladestik.

Better Place offentliggør sine priser og vilkår 3. marts.