Dansk ITS-strategi på plads

Der skal mere fart på den hjemlige udvikling af de såkaldte Intelligente Transport Systemer (ITS) og mere ITS på vejene. Sådan lyder hovedpunkterne i den overordnede strategi, som ITS Udviklingsforum netop har afleveret.

Intelligente Transport Systemer, ITS
Bilist

Mere ITS på vejene og bedre information til brugerne. Sådan lyder nogle af fokusområderne i den strategi, som ITS Udviklingsforum efter et længere forarbejde netop har offentliggjort.

Potentialet i ITS anses for at være stort og et afgørende redskab, hvis såvel fremtidige som allerede eksisterende trængselsproblemer skal afhjælpes. Derudover anslås det, at ITS kan være en væsentlig kilde til en bedre trafiksikkerhed.

Alligevel har udviklingen og brug af ITS i Danmark hidtil været til at overse, mens man i flere lande omkring os de senere år har været fuld gang med at implementere intelligente systemer i infrastrukturen. Med den nye strategi håber FDM imidlertid, at der nu tages anderledes fat.

”Der er ingen tvivl om, at ITS bliver den intelligente rygrad i fremtidens transportnetværk. Derfor ser FDM frem til, at den nye strategi kan være med til at sætte ITS på den politiske dagsorden og ikke mindst komme ud og virke til fordel for trafikanterne. Ser man bort nogle intelligente vejskilte langs Motorring 3 i hovedstadsområdet, og få andre tiltag rundt om i landet har ITS alt for længe levet en skyggetilværelse, mens man ude i Europa mange steder er langt med både udvikling og implementering,” siger politisk chefkonsulent i FDM, Torben Lund Kudsk.

Sammen med FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen har han repræsenteret FDM i det af regeringen nedsatte ITS Udviklingsforum.

Bare om at komme i gang

Netop den forsømte udvikling af ITS får ITS Udviklingsforum til at pege på behovet for flere og større projekter, de såkaldte fyrtårnsprojekter, der dels kan opbygge viden og kompetencer, dels afprøve og dokumentere hvor og hvordan potentialet i systemerne udnyttes bedst.

”Set i forhold til mange af de lande, vi normalt sammenligner os med, er vi bagud, når det gælder udviklingen af ITS. Derfor er det også relevant og nødvendigt med de her fyrtårnsprojekter. Omvendt er der ingen grund til at genopfinde systemer, der allerede findes og bruges rundt omkring. Det er bare om at komme i gang, for danskerne holder allerede i kø,” siger Torben Lund Kudsk.

ITS Udviklingsforum fortsætter de kommende måneder sit arbejde med at udvælge forslag til konkrete projekter. det anbefales politikerne at investere i. Der er frem til 2014 afsat 600 millioner kroner til ITS-projekter.

Udover FDM består ITS Udviklingsforum af Transportministeriet, DTU Transport, Aalborg Universitet, Trafikstyrelsen, ITS Danmark, DI, Danske Erhverv og Vejdirektoratet. ITS Udviklingsforum er nedsat af de politiske parter bag aftalen om En grøn transportpolitik.