Står det til S og SF, skal bilister med ærinde i København til at betale en ny ekstra mobilitetsskat i form af bompenge ved kørsel ind eller ud af Hovedstaden. Ikke mindre end 2 mia. kr. årligt forventes en betalingsring at kunne generere. Det vil betyde, at det sandsynligvis kommer til at koste 25 kr. pr. passage i myldretiden og 10 kr. i de øvrige dag- og aftentimer, hvis der kommer et regeringsskifte efter et folketingsvalg.
Provenuet skal bruges til at gøre kollektiv trafik mere attraktiv, bl.a. ved at nedsætte taksterne for at køre i tog og bus. Der skal ifølge planen ”En fair løsning” bruges 1,5 mia. kr. på at sætte prisen på tog- og busbilletter ned med 20 pct. på landsplan, mens pendlere i hovedstaden kan se frem til en takstreduktion på 40 pct. Sat på spidsen skal bilister, der tilfældigvis har et ærinde i hovedstaden, finansiere, at det bliver billigere at tage bussen i Hanstholm. Det vil FDM ikke kalde en fair løsning.
Et reelt alternativ?
Spørgsmålet er, om det reelt er prisen, der hindrer bilister i at tage tog og bus. Virkeligheden for mange af de pendlere, der har ærinde i København, er, at de er tvunget til at begynde dagen i bilen, da der kan være langt mellem busser og tog vest for Valby bakke. Udfordringen er at kunne skifte transportmiddel undervejs – det kræver først og fremmest noget så simpelt som en p-plads nær bus eller tog. Bliver dette ikke en mulighed, vil der i praksis ikke være et alternativ for bilpendleren – uanset togbillettens pris. Og så bliver bompengene blot et endnu en ekstra skat på mobilitet.
S og SF vil dog bruge flere penge til pendlerparkering, men FDM tvivler på, at det vil give bilisterne et reelt alternativ. De seneste to år har DSB haft i opdrag at skabe netop flere p-pladser til pendlere, men det er endnu ikke blevet til meget andet end en kortlægning. Trods mulighed for at bruge 1 mia. kr. er det altså endnu ikke lykkedes DSB at giver bilpendleren et reelt alternativ, og derfor tror FDM heller ikke på, at ”Fair løsning-planen” vil blive andet end en ekstra skat på mobilitet for de, der enten arbejder eller bor i København, og ikke kan få hverdagen til at hænge sammen uden en bil.
Interessante tanker
Anderledes interessante er S og SF’s tanker om at begynde en stærkt til trængt reform af bilbeskatningen. Under overskriften 'lavere afgift på klimavenlige biler og højere afgift på forurenende biler' kan der måske skabes de første vigtige skridt i retning af en mere moderne bilafgift, der fremmer og ikke hæmmer udbredelse af miljøvenlige og sikre biler. Det er også tanken, at der skal bruges 0,5 mia. kr. på at gøre særligt miljøvenlige biler billigere. FDM deltager gerne i drøftelserne om, hvordan en bilafgiftsreform kan skrues sammen, men vi kan ikke acceptere yderligere beskatning.