Et kinesisk bilmærke har stille og roligt holdt sit indtog i Europa. Det er knap blevet opdaget, for lanceringen er sket under det ærke-britiske MG-navn.
Det er Kinas største bilproducent, Shanghai Automotive, SAIC, der har pustet nyt liv i MG, som SAIC sammen med Rover overtog ved den britiske fabriks konkurs.
Produktion i gang i Storbritannien
En model kaldet MG6 er netop lanceret i Storbritannien. MG6 er søsterbil til en kinesisk hjemmemarkedmodel kaldet Roewe 550, og begge er baseret på teknik fra Rover 75.
MG 6 bliver samlet på Longbridge-fabrikken i England, men mange komponenter så som karrosseri, motor og resten af drivlinjen kommer fra Kina.
MG 6 skal kun være begyndelsen i Europa ifølge SAICs store ambitioner.
Syv modeller i alt
En lille MG 3 hatchback lanceres i Storbritannien sidst i 2012, og hvis det går godt også i resten af Europa lidt senere.
Også i 2010 er det planen at introducere en lille elbil baseret på Roewe E1, i hvert fald i Kina.
Golf-konkurrent i 2013
En MG 5 - på størrelse med VW Golf - skal lanceres i hele Europa i 2013. MG 5 blev vist som et flot koncept på dette års biludstilling i Shanghai.
En SUV i Nissan Qashqai-stil er planlagt til 2014.
Stor bil med Opel-teknik
En afløser for MG 7/Roewe 750/Rover 75 står også i kalenderen til 2014. Den vil ifølge SAIC blvie delvist bygget på General Motors Epsilon II-platform - den samme som bruges til Opel Insignia og Saab 9-5.
En ny udgave af roadsteren MG TF skal komme i 2016.
Ud af de syv modeller er det kun MG 6, der skal samels i Europa. Resten skal komme fra Kina.
SAIC, der er tæt partner med både Volkswagen og General Motors, har indtil videre ingen importør i Danmark.