Lutter dyre materialer som aluminium, kulfiber forstærket glasfiber, litium-ion batterier og egenudviklet elektromotor kendetegner BMW i3. Her er ikke sparet på noget for at holde vægten nede og fremme præstationerne.
At fremstille karrosseriet i kulfiberforstærket glasfiber for at kompensere for batteripakkens vægt koster ca. 25 gange mere i materialeomkostninger end ved at anvende stål. Til gengæld vejer karrosseriet i det eksotiske materiale kun det halve.Bygget på chassis af aluminium
Chassiset er fremstillet i aluminium som en platform, der rummer batterierne i bunden for at holde tyngdepunktet så lavt som muligt. Forhjulsophæng og baghjulsophæng er fastgjort i tårne og er konventionelle i konstruktionen. Elektromotoren med en ydelse på 170 hk og 250 Nm er anbragt bagi og trækker baghjulene igennem en trinløs transmission.
Med de kræfter til en vægt på 1.250 kg spurter i3 fra 0-60 km/t. på 3,9 sek. og videre til 100 km/t. på yderligere 4,0 sek. En overhaling fra 60 til 120 er overstået på 6,0 sek. Topfarten er 150 km/t.
Rækkevidde på 130-160 km
I dagligt brug i by og omegn er rækkevidden 130 km-160 km afhængigt af køremåde og andre ydre omstændigheder. Skulle det knibe med at nå bestemmelsesstedet, kan et særligt Eco Mode Plus program, der afbryder strømforbrugende kilder såsom klimaanlæg, strække rækkevidden. Opladetiden er seks timer for en fuld opladning og 1 time for 80 procent opladning.Den viste i3 er stadig en konceptbil, men den giver et fingerpeg om udseendet af den serieproducerede bil, der er klar i slutningen af 2013. Der er tale om en femdørs hatchback med fire sæder, fordi batterierne optager pladsen i midten.
Baghængslede bagdøre
Det er meget sandsynligt, at de modsat åbnende bagdøre bliver ført videre til produktion, fordi de giver bedre adgang til kabinen. Bagagerummet er på 200 liter.
BMW i3 kører på høje 19 tommer hjul med smalle lavfriktionsdæk for at opnå lav rullemodstand og flere km pr. kWh. En tilstræbt ligelig vægtfordeling på 50:50 er et BMW kendetegn som også i3 har fået. Det skulle sikre en vis køreglæde, mens der bliver brændt kilowatt’er af.
BMW udtaler sig ikke om den forventede produktion og antal biler pr. år, men de dyre materialer og en kompliceret produktion, hvor karrosseriet bliver fremstillet i USA, videreforarbejdet to steder i Tyskland og derefter sendt videre til Leipzig, hvor den endelige montage finder sted, vil presse prisen op på et niveau, hvor kun økonomisk privilegerede kan deltage - selv i Tyskland.