Det virker som dårlig timing. 15 år efter Mercedes-Benz M-klasse og 10 år efter Porsche Cayenne er Maserati vågnet op og præsenterer sit bud på en luksus-SUV: et kæmpe-apparat kaldet Kubang.
Det var i øvrigt også navnet på det koncept, som Maserati med mere rettidig omhu viste i 2003. Siden er markedet for meget store SUV-dykket, særligt i Europa og USA, så det virker som om, Maserati kommer en del for sent til festen.Bygget på Grand Cherokee
På den anden siden: Hvis køberinteressen er lige så stor som sammenstimlelen på standen i Frankfurt, hvor bilen har verdenspremiere, skal det nok gå.
Maserati, der hører til i Fiat-koncernen, har lånt en platform fra Jeep Grand Cherokee/Dodge Durango. Den platform er ganske vist udviklet af Chrysler, mens mærket stadig var i familie med Daimler, så der er elemeneter af den gamle M-klasse i det.
Klar i 2012
Men en Jeep-platform lyder ikke som det bedste argument over for kræsne Maserati-kunder, selv om teknikken er i orden.
Bilen i Frankfurt kaldes stadig et koncept, men nogenlunde uforandret skulle den gå i produktion i løbet af 2012.