Maserati er sent til SUV-festen

Det italienske luksusmærke lancerer sin første SUV, Kubang, ti år efter Porsche introducerede sin Cayenne. Kubang bygger på en Jeep.

Maserati Kubang kaldes stadig et koncept, men er nu tæt på realiteter.
Nyt om biler

Det virker som dårlig timing. 15 år efter Mercedes-Benz M-klasse og 10 år efter Porsche Cayenne er Maserati vågnet op og præsenterer sit bud på en luksus-SUV: et kæmpe-apparat kaldet Kubang.

Maserati Kubang er en stor SUV, der lige som BMW X6 har en coupé-formet bagende.
Maserati Kubang er en stor SUV, der lige som BMW X6 har en coupé-formet bagende.
Det var i øvrigt også navnet på det koncept, som Maserati med mere rettidig omhu viste i 2003. Siden er markedet for meget store SUV-dykket, særligt i Europa og USA, så det virker som om, Maserati kommer en del for sent til festen.

Bygget på Grand Cherokee

På den anden siden: Hvis køberinteressen er lige så stor som sammenstimlelen på standen i Frankfurt, hvor bilen har verdenspremiere, skal det nok gå.

Maserati, der hører til i Fiat-koncernen, har lånt en platform fra Jeep Grand Cherokee/Dodge Durango. Den platform er ganske vist udviklet af Chrysler, mens mærket stadig var i familie med Daimler, så der er elemeneter af den gamle M-klasse i det.

Klar i 2012

Men en Jeep-platform lyder ikke som det bedste argument over for kræsne Maserati-kunder, selv om teknikken er i orden. 

Bilen i Frankfurt kaldes stadig et koncept, men nogenlunde uforandret skulle den gå i produktion i løbet af 2012.