Er det vigtigt at kunne lade en elbil på offentlige steder? Det er der ret delte meninger om.
Bilbranchen mener generelt nej – i hvert fald i en overskuelig fremtid. Bl.a. Volkswagen og BMW er efter større feltforsøg kommet frem til, at de første elbilbrugere typisk klarer sig fint ved at lade ved hjemmet og eventuel arbejdspladsen.
De to store elbiloperatører i Danmark, der især skal leve af at sørge for opladning og sælge strøm på en intelligent måde, mener ikke så overraskende, at bedre adgang til ladestandere er afgørende for elbilens udbredelse. Det samme mener bl.a. en del kommuner.900 nye ladesteder
Og nu sker der i hvert fald en kraftig forbedring af muligheden for at lade elbiler, især på offentlige steder – dvs. på veje og paldser – men også på semi-offentlige steder som parkeringshuse og indkøbscentre.
Både det danske Choosev og det amerikanske Better Place annoncerer nu forbedringer.
Choosev har netop offentliggjort et større samarbejde med Siemens, og sammen skal de to selskaber nu sørge for yderligere 900 offentlig tilgængelige ladestandere over hele Danmark.Også mere hurtigladning
Desuden vil parterne "sikre adgang" til hurtig opladning, som kan oplade en elbil på 20 minutter. Det vil gøre det muligt at køre på tværs af Danmark uden lange ophold. Det fremgår ikke hvor mange af disse dyre hurtigladere, der skal sættes op.
Choosev har et anlæg kørende som forsøg i København, men her er prototypen leveret af en anden leverandør end Siemens, nemlig ABB.
Elbilejere skal kunne roame
Samtidig har konkurrenten Better Place meddelt, at det og det store danske udviklingsprojekt Edisson går i gang med forsøg med roaming.
Det indebærer, at en elbil-bruger kan lade sin elbil hos andre leverandører, end der hvor bilisten er kunde. Det svarer til roaming med mobiltelefoner, hvos man især i udlandet får adgang til andre telefonselskabers telenet, men stadig kun får regningen fra ens eget selskab.
Først på Bornholm
I første omgang vil Better Place og Edisson demonstrere teknologien på Bornholm, hvor Edisson-forsøget primært foregår. Det betegnes som "verdens første demonstration af roaming til elbiler."
Choosev har tidligere sagt, at man vil arbejde på, at andre operatørernes elbilkunder skal kunne lade hos Choosev – og omvendt.
Ud over at betjene elbilejerne ser Choosev og Better Place store muligheder i, at lade- og roamingteknologoen kan skabe danske arbejdspladser og grøn eksport.