Da Peugeot 208 for fire år siden blev introduceret, var den først med det, Peugeot kalder i-Cockpit. Ideen er en stor skærm midt på instrumentbordet og tydelige, men analoge instrumenter, der skal ses hen over rattet.
Opskriften udbygger Peugeot, når mærket til sommer lancerer den nye 3008. Den bliver første model, hvor alle traditionelle visere i instrumenthuset erstattes af en stor farveskærm, der kan vise hastighed og nærmest alt mellem himmel og jord.
To store skærme
Sammen med en endnu større skærm midt på instrumentbordet styres alt i bilen via to skærme, og layout og indhold kan vælges på utallige måder. Og som noget helt nyt er alle menuer nu også på dansk.Den nye generation af i-Cockpit bliver en vigtig del af Peugeots varemærke. Peugeots direktør, Maxime Picat var derfor klar i mælet, da Motor mødte ham ved præsentationen af i-Cockpit i den franske fabriks designcenter i Paris: Moderne teknik som det nye digitale i-Cockpit skal komme alle vores kunder til gode, og derfor bliver det standard i alle nye biler lige fra billigste version til topudgaven.
Virker gennemtænkt
Motor fik ved præsentationen i Paris lejlighed til at prøve den nye teknik og kan konstatere, at der er tale om en markant bedre funktion end tidligere, ligesom integrationen af Apple Car Play og Mirrorlink virker gennemtænkt.
Det nye system kan talestyres, men ved præsentationen var det uklart, i hvilken grad dansk tale vil kunne styre de mange funktioner.