Peugeot siger farvel til klassiske instrumenter

Alle nye bilmodeller fra Peugeot får fremover store digitale skærme, der viser hastighed og meget andet. Dermed er det farvel til de klassiske viserinstrumenter.

Den store skærm i midten er på 12,3 tommer, mens skærmen hen over rattet måler ni tommer.
Nyt om biler

Da Peugeot 208 for fire år siden blev introduceret, var den først med det, Peugeot kalder i-Cockpit. Ideen er en stor skærm midt på instrumentbordet og tydelige, men analoge instrumenter, der skal ses hen over rattet.

Opskriften udbygger Peugeot, når mærket til sommer lancerer den nye 3008. Den bliver første model, hvor alle traditionelle visere i instrumenthuset erstattes af en stor farveskærm, der kan vise hastighed og nærmest alt mellem himmel og jord.

To store skærme

Alle kommende bilmodeller fra Peugeot får nu udskiftet de klassiske viserinstrumenter med en stor farveskærm hen over rattet samt en anden stor skærm i midten af instrumentbordet De nye skærme får danske tekster. Foto: Søren W. Rasmussen
Alle kommende bilmodeller fra Peugeot får nu udskiftet de klassiske viserinstrumenter med en stor farveskærm hen over rattet samt en anden stor skærm i midten af instrumentbordet De nye skærme får danske tekster. Foto: Søren W. Rasmussen
Sammen med en endnu større skærm midt på instrumentbordet styres alt i bilen via to skærme, og layout og indhold kan vælges på utallige måder. Og som noget helt nyt er alle menuer nu også på dansk.

Den nye generation af i-Cockpit bliver en vigtig del af Peugeots varemærke. Peugeots direktør, Maxime Picat var derfor klar i mælet, da Motor mødte ham ved præsentationen af i-Cockpit i den franske fabriks designcenter i Paris: Moderne teknik som det nye digitale i-Cockpit skal komme alle vores kunder til gode, og derfor bliver det standard i alle nye biler lige fra billigste version til topudgaven.

Virker gennemtænkt

Motor fik ved præsentationen i Paris lejlighed til at prøve den nye teknik og kan konstatere, at der er tale om en markant bedre funktion end tidligere, ligesom integrationen af Apple Car Play og Mirrorlink virker gennemtænkt.

Det nye system kan talestyres, men ved præsentationen var det uklart, i hvilken grad dansk tale vil kunne styre de mange funktioner.