Med en forventet pris på 600.000-650.000 kr. bliver verdens første diesel-hybrid et sjældent syn i Danmark. Men Peugeot Danmark giver alligevel miljøbilen en chance og begynder et officielt salg i det tidlige forår. 14 biler kommer hjem i første omgang.
Peugeot 3008 Hybrid4 kombinerer en 163 hestes dieselmotor foran med en 37 hestes elmotor ved bagakslen.Kombinationen kan både bruges til at optimere brændstofforbruget ved at kombinere de to motorer som på en Toyota Prius, at give ren elkørsel i kort tid, give ekstra kræfter kortvarigt og at give bilen rigtigt firehjulstræk, når det behøves ved terrænkørsel.
27,1 km pr. liter og firehjulstræk
Resultatet er en rigtig pæn brændstoføkonomi på officielt 27,1 km pr. liter. Men derudover er der de dynamiske fordele i form af ekstra kræfter og firehjulstræk. Så 3008 Hybrid4 handler lige så meget om præstationer som om sparsommelighed.
I Danmark bliver bilen eksorbitant dyr, men i andre lande bliver den også dyr. Så for at få den dyre teknik til at glide ned, er den bitre pille sødet med alt i udstyr. Hybrid4 er baseret på Peugeots høje udstyrsniveau 3, som ellers ikke sælges i Danmark.De danske priser er ikke forhandlet på plads, men alt tyder på, at prisen kryber over de 600.000 kr.
Også som Citroën
Lidt senere i 2012 lancerer Citroën den samme teknik i DS5, og her bliver prisen nok endnu højere.
3008 Hybrid4 kommer i 2014 med et endnu større batteri og mulighed for opladning fra elnettet. Dermed bliver bilen til en slags elbil, der kan køre længere distancer og med høj hastighed på strøm.