Årets næstsidste pulje af kollisionstest fra Euro NCAP byder på hele 12 biler, hvoraf 11 opnår de maksimale fem stjerner. Kun Lancia Voyager må nøjes med fire. Den bil findes dog ikke på det danske marked, og vi kan derfor glæde os over en række biler, der alle byder på høj sikkerhed og dermed udløser det eftertragtede fradrag i registreringsafgiften.
Der er generelt ved at være "panik før lukketid", for næste år strammes kravene for at få fem stjerner. FDM kan derfor allerede om en måned offentliggøre årets sidste testresultater, der dermed også bliver de sidste biler, der slippes gennem nåleøjet, før kravene strammes.
Besøg FDMs sektion om crashtest
Disse testresultater er dog på engelsk, så nedenfor kan du læse Motors egne kommentarer til de enkelte crashtests på dansk:
Audi Q3: 5 stjerner
Kabinen forblev stabil under crashtesten. Testdukkernes følere indikerede god beskyttelse af knæ og lårben hos både fører og passager. Q3 opnåede topkarakter i sidekollisionstesten, mens den noget hårdere pæletest voldte lidt problemer. Hovedstøtterne giver god beskyttelse ved bagendekollisioner.
Beskyttelsen af børn i bilen er god, men airbagen på forsædet kan ikke slås fra på alle udgaver, og det trækker ned.
Beskyttelsen af fodgængere er god med hensyn til stødfangerens udformning, men selve motorhjelmen vurderes at være alt for hård i alle tilfælde.
Den aktive sikkerhed er fin med ESC og fem selealarmer som standard på alle modeller. En fartbegrænser findes derimod ikke, hvilket også trækker ned.
FDM mener: Audi leverer igen et femstjernet resultat – helt som forventet. Men fodgængerbeskyttelsen matcher ikke de skærpede krav næste år.
BMW 1-serien: 5 stjerner
Kabinen forblev stabil under frontaltesten, og både ben og lår var godt beskyttet. BMW demonstrerede, at beskyttelsen gælder personer af varierende højde og med sæderne i forskellige positioner. I sidekollisionstesten klarede 1-serien sig udmærket, mens pæletesten udløste en belastning over middel. Hovedstøtternes beskyttelse i tilfælde af bagendekollisioner var ikke tilfredsstillende.
BMW fremviste en meget høj sikkerhed for børn på tre-års alderen, når de sad fastspændt i bilen. En afbryder til airbagen er ikke standard, og det trækker ned.
Fodgængere i børnestørrelse mødes af en eftergivende bil, og det er godt. Voksne er mindre heldigt stillet på grund af bilens hårde områder, der hvor hovedet rammer bilen.
Den aktive sikkerhed er godkendt, og 1-serien får point for ESC og selealarmer på bagsædet, men ikke for sin hastighedsbegrænser, der hverken er standard eller møder de fastlagte krav.
FDM mener: BMW 1-serien er grundlæggende en sikker bil, men fabrikken må altså forbedre hovedstøtterne, så de matcher resten af bilens høje niveau.
Chevrolet Captiva: 5 stjerner
Captiva er Chevrolets SUV, og bilen opnåede en flot samlet bedømmelse, og alle passagerer i bilen havde en fin beskyttelse under kollisionstesten. Captiva opnåede maksimumpoint i sidekollisionstesten, mens den krævende pæletest udviste et mere middelmådigt resultat. Hovedstøtterne havde desværre kun en middel beskyttelse.
Børnesikkerheden er i top, og Captiva fremviste høj beskyttelse ved alle siddepositioner.
Sikkerheden over for fodgængere er god, hvis det er børn, mens voksne bedømmes til at være noget ringere beskyttet.
Det aktive sikkerhedsudstyr omfatter ESC som standard på alle biler, samt selealarmer på de to forreste pladser. En fartbegrænser fås ikke.
Captiva er pt. ikke på det danske marked.
FDM mener: Chevrolet har tidligere fremvist gode resultater med de nyeste modeller, og den tendens fortsættes med Captiva – dog med enkelte skønhedsfejl.
Fiat Freemont: 5 stjerner
Fiat Freemont er en Fiat-udgave af Dodge Journey. Bilen opnåede en samlet bedømmelse på fem stjerner, men havde alligevel problemer med risiko for skader ved området omkring ratstammen. Sidekollisionstesten udløste maksimumspoint, men den noget mere krævende pæletest gav kun middel karakter. Hovedstøtterne er af den aktive type, og de udviste en fin indbygget beskyttelse.
Børnesikkerheden er i top, og Freemont scorede maksimumpoint for beskyttelsen af børn i både 18-måneders alderen og treårs alderen.
Sikkerheden over for fodgængere er forbedret via an aktiv motorhjelm, der løfter sig ved kollision med en fodgænger. Alligevel udviste Freemont ret høje belastninger af hovedet hos både børn og voksne.
Det aktive sikkerhedsudstyr omfatter ESC og selealarmer på de forreste pladser, mens en fartbegrænser ikke fås.
Fiat Freemont er pt. ikke på det danske marked.
FDM mener: Endnu er Fiats sikkerhedsfilosofi ikke integreret fuldt ud i modellerne fra amerikanske Dodge og Chrysler, og de fem stjerner er derfor kun lige akkurat inden for rækkevidde.
Ford Ranger: 5 stjerner
I kollisionstesten opnåede Ranger et udmærket resultat, og fabrikken viste, at resultatet gælder personer af forskellig størrelse og placering. Ranger opnåede maksimumpoint i sidekollisionstesten, mens den mere krævende pæletest medførte noget højere belastning af føreren. Hovedstøtterne gav kun middelmådig beskyttelse i tilfælde af en bagendekollision.
Beskyttelsen af børn er god, og airbag i passagersædet kan slås fra.
Fodgængerbeskyttelsen er overraskende god.
Antiudskridningssystemet ESC er standard, det samme er selealarmer på forsæderne. Det er ikke muligt at bestille bilen med en fartbegrænser.
FDM mener: Ford Ranger viser, at selv en stor og tung pick-up sagtens kan være en sikker bil. Det er godt gået!
Hyundai Veloster: 5 stjerner
Kabinen forblev stabil under testen, og beskyttelsen af begge passagerer var fin, bortset fra det nederste af benet, der kun opnåede middelmådig karakter. Hyundai Veloster opnåede maksimumpoint i både sidekollisionstesten og i den mere krævende pæle-test. Sæder og hovedstøtter leverede en god beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en bagende-kollision.
Belastningen af børn i autostole ved bagsædet oversteg ikke de kritiske grænseværdier, og både børn på tre år og på 18 måneder var fint fastholdt i bilen.
Fodgængersikkerheden var nogenlunde, men med visse farlige områder, der trækker ned. Særligt hovedbeskyttelsen var ringe.
Hyundai Veloster er udstyret med ESC på alle udgaver, og der er to selealarmer. En hastighedsbegrænser findes ikke.
FDM mener: Veloster kører fem stjerner hjem, men fodgængersikkerheden skal forbedres ved fremtidige modeller, hvis niveauet skal holdes.
Lancia Thema: 5 stjerner
Kabinen forblev stabil under testen, men testresultaterne viste, at dukken slog hovedet gennem airbagen og ramte rattet, hvilket trækker ned. Lancia Thema opnåede maksimumpoint i sidekollisionstesten, men klarede sig kun moderat i den mere krævende pæletest. Sæder og hovedstøtter leverede også kun en moderat beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en bagende-kollision.
Belastningen af børn i autostole ved bagsædet oversteg ikke de kritiske grænseværdier, og både børn på tre år og på 18 måneder var fint fastholdt i bilen.
Lancia Thema er udstyret med en aktiv motorhjelm, der løfter hjelmen i tilfælde af en påkørsel af en fodgænger. Systemet viste sig at virke tilfredsstillende, hvilket mindskede belastningen markant. Selve fronten er dog stadig et problem.
Lancia Thema er udstyret med ESC på alle udgaver, og der er to selealarmer. En hastighedsbegrænser findes derimod ikke.
Lancia Thema er pt. ikke på det danske marked.
FDM mener: Lancia Thema er en modificeret udgave af den nye Chrysler 300C og viser, at koncernens nye produkter fastholder det kendte sikkerhedsniveau fra Lancia/Fiat.
Lancia Voyager: 4 stjerner
Kabinen forblev stabil under testen, men testresultaterne viste, at passagerdukken opnåede dårlig beskyttelse af knæ og lårben. Også føreren fik hårde belastninger fra instrumentbord og rat, og samlet set er det årsagen til den manglende stjerne. Lancia Voyager opnåede maksimumpoint i sidekollisionstesten, og klarede sig rimeligt i den mere krævende pæletest. Sæder og hovedstøtter leverede kun en moderat beskyttelse mod piskesmældsskader i tilfælde af en bagende-kollision.
Belastningen af børn i autostole ved bagsædet oversteg ikke de kritiske grænseværdier, men ved bageste sæderække kollapsede kabinen, og barnet blev udsat for hårde belastninger. Et forhold Lancia har lovet straks at forbedre.
Lancia Voyager er udstyret med en aktiv motorhjelm, der løfter hjelmen i tilfælde af en påkørsel af en fodgænger. Systemet viste sig at virke tilfredsstillende, hvilket mindskede belastningen markant. Selve fronten er dog stadig et problem.
Lancia Voyager er udstyret med ESC på alle udgaver, men der er kun to selealarmer. En hastighedsbegrænser findes ikke.
Lancia Voyager er pt. ikke på det danske marked.
FDM mener: Lancia Voyager er en modificeret udgave af den ældre Chrysler Voyager og viser, at sikkerheden ikke er overbevisende for de ældre amerikanske modellers vedkommende.
Mercedes-Benz M-klasse: 5 stjerner
Kabinen forblev stabil under frontaltesten, og både ben og lår var godt beskyttet ved både fører og passager. Mercedes demonstrerede, at beskyttelsen gælder personer af varierende højde og med sæderne i forskellige positioner. I sidekollisionstesten fik M-klassen maksimumpoint, mens pæletesten udløste en lidt højere belastning. Hovedstøtternes beskyttelse i tilfælde af bagendekollisioner var tilfredsstillende.
Mercedes-Benz fremviste en meget høj sikkerhed for børn i både 18-måneders alderen og for dem på tre år, når de sad fastspændt i bilen. Airbagen kan dog kun kobles fra ved brug af Mercedes' egne autostole, og det er kritisabelt.
Mercedes M-klasse er udstyret med en aktiv motorhjelm, der løfter hjelmen i tilfælde af en påkørsel af en fodgænger. Systemet viste sig at virke tilfredsstillende, hvilket mindskede belastningen markant.
Den aktive sikkerhed er kun lige godkendt, og Mercedes-Benz får point for ESC og selealarmer på alle pladser. Bilen er forsynet med en hastighedsbegrænser, men den lever ikke op til Euro NCAPs krav.
FDM mener: Det er imponerende at se, hvor god fodgængerbeskyttelsen trods alt er, når man tager bilens størrelse i betragtning.
Opel Astra GTC: 5 stjerner
Kabinen forblev stabil under kollisionen, og alle airbags gav god beskyttelse af begge forsædepassagerer. I både sidekollisionstesten og den mere krævende pæletest opnåede Astra GTC en middel karakter på grund af belastningen omkring ribbenene. Derimod er beskyttelsen af hovedet i tilfælde af en bagendekollision flot.
Sikkerheden for børn i autostole er god for både store og små børn.
For fodgængere i børnestørrelse er der fin beskyttelse mod kollision, mens Astra GTC vurderes at være ret aggressiv over for voksne fodgængere.
Astra GTC har en fin aktiv sikkerhed med ESC som standardudstyr, men der er kun selestrammere på de forreste pladser. Bilen er ikke udstyret med hastighedsbegrænser som standard.
FDM mener: Astra GTC opnår sine fem stjerner, men kan ikke klare de krav, der gælder for fem stjerner til næste år. Hertil er bilen for aggressiv over for fodgængere.
Opel Zafira: 5 stjerner
Kabinen forblev stabil under kollisionen, og alle airbags gav god beskyttelse af begge forsædepassagerer, og der var ingen områder ved instrumentbordet, der gav risiko for skader. I sidekollisionstesten fik Zafira topkarakter, mens den mere krævende pæletest udløste en middel karakter. Beskyttelsen af hovedet i tilfælde af en bagendekollision er god.
Sikkerheden for børn i autostole er god for både store og små børn, og passagerairbagen kan let kobles fra, hvis man benytter en bagudvendt autostol.
For mindre fodgængere er der fin beskyttelse i fronten på Zafira, mens bilen er alt for aggressiv over for voksne fodgængere.
Zafira har en fin aktiv sikkerhed med ESC som standardudstyr og selestrammere på alle pladser. Bilen er ikke udstyret med hastighedsbegrænser som standard.
FDM mener: Zafira udviser en fin samlet sikkerhed for fører og passagerer, men bilens front er for aggressiv over for fodgængerne.
Toyota Yaris: 5 stjerner
Kabinen forblev stabil under kollisionen, og begge forsædepassagerer var godt beskyttet – føreren endda med topkarakter. I sidekollisionstesten opnåede Yaris topkarakter, men ved pæletesten var der problemer med airbaggardinet, der hang fast i loftsbeklædningen, og det trak gevaldigt ned. Også beskyttelsen af hovedet i tilfælde af en bagendekollision havde problemer, og opnåede kun middel karakter.
Sikkerheden for børn i autostole er god for både store og små børn, og airbagen foran passagerstolen kan let kobles fra.
For fodgængere udviste Yaris en udmærket beskyttelse, og bilen lever allerede nu op til de skærpede krav, der træder i kraft næste år.
Yaris har en fin aktiv sikkerhed med ESC som standardudstyr og med selestrammere på alle pladser. Bilen fås ikke med hastighedsbegrænser.
FDM mener: Yaris har virkelig klaret sig flot i frontaltesten, mens problemer med airbagen i sidekollisionen trækker ned. Det er synd, og noget Toyota straks bør få styr på.
Besøg FDMs sektion om crashtest