Divine DS vinker farvel til Citroën

Konceptbilen Divine DS ser ud til at være et symbol på DS' løsrivelse fra modermærket Citroën. Og så har den en kabine, der hurtigt kan "klæde om".

Divine DS er næsten to meter bred. Det ses.
Nyt om biler

Formgivningen er dramatisk og emotionel på konceptbilen Divine DS, som vises på biludstillingen i Paris til oktober.

Også bagtil er Divine DS dramtisk at skue.  Fotos: Citroën
Også bagtil er Divine DS dramtisk at skue. Fotos: Citroën
Navnet Divine, der på engelsk kan betyde guddommelig, er en elegant henvisning til den oprindelige Citroën DS. DS udtales på fransk Déesse, som betyder gudinde, og det var netop tilnavnet til de tidlige DS-modeller.

Missionen med konceptbilen er ikke helt klar. Citroën nøjes med at sige, at bilen er designet og udviklet i Frankrig og udtrykker DS-mærkets kerneværdier.

Intet Citroën-navn

Men interessant er, at bilen ingen steder bærer Citroën-navnet, og ordet optræder slet ikke i den ellers lange pressemeddelelse.

Dermed ser Divine DS ud til at være et synligt symbol på, at DS på sigt skal udvikles til at være et selvstændigt mærke i Peugeot-Citroën-koncernen, også i Europa. I foråret fik DS for første gang sin egen generaldirektør, som den øverste mærkechef betitles i PSA-koncernen.

Kabinen er mildt sagt luksuriøs og alternativ. "Betrækket" kan skiftes helt ud på et kvarter.
Kabinen er mildt sagt luksuriøs og alternativ. "Betrækket" kan skiftes helt ud på et kvarter.
Divine DS, som er en firedørs sedan, er 4,21 meter lang og 1,98 meter bred, mens højden blot er 1,35 meter.

Kabinen kan hurtigt "klæde om"

Ud over at lufte det emotionelle DS-design er Divine Ds udstillingsvindue for nye teknologier, særligt muligheden for at tilpasse kabinen efter førerens smag.

Det nye koncept ”Hypertypage” giver mulighed for valg mellem forskellige former for interiør, der er inspireret af haute couture. Det betyder, at beklædningen på instrumentbord og døre kan skiftes på 15 minutter, og at kunden kan vælge mellem tre meget forskellige slags interiør.

Forlygterne har ”rullende” afviserblink og laserteknologi, som virker som konstant langt lys, der ikke generer modkørende, da de registreres af kameraer, som automatisk regulerer lyskeglen.

Kæmpeskærm i loftet

En stor skærm i loftet fungerer som bakkamera og tilsyneladende også som bakspejl.
En stor skærm i loftet fungerer som bakkamera og tilsyneladende også som bakspejl.
Førerpladsen har en 10,4 tommer berøringsskærm i loftet og fungerer som skærm for bakkameraet. Hertil kommer head-up display og holografisk visning af navigationen bag rattet.

Motoren er en 1.6 THP turbobenzin med 270 hk og 330 Nm.