Veje: Politikernes blinde vinkel

Der er ingen ekstra penge til de nedslidte kommunale veje i 2013

Trafik

Regeringen og KL er nået til enighed om en aftale for kommunernes økonomi for 2013. Aftalen udmønter udgifter for i alt 344 mia. kr., hvoraf der er afsat 2,5 mia. kr. til klimatilpasninger. En del af pengene skal gå til at styrke afledning og håndtering af regnvand. Det er i sig selv positivt, da vi de seneste år har oplevet oversvømmede kældre og veje pga. kraftige regnskyl. Men regningen ender alligevel i sidste ende hos forbrugerne, da forsyningsselskaberne får lov til at hæve spildevandstaksen.

Der er i aftalen desværre ikke afsat ekstra penge til vedligeholdelse af de kommunale veje, der ellers er i en elendig forfatning. Ifølge Dansk Vejforening er der et efterslæb på ikke mindre end 20 mia. kr. til vedligeholdelse af veje, og spændet udvides år for år.

Det mener FDM er stærkt betænkeligt, da det er væsentligt dyrere at reparere en vej der er gået i stykker, end at vedligeholde den løbende. Der er i sidste ende kun skatteborgerne til at betale regningen. Og den stiger blot ved, at kommunerne udskyder problemerne.

Samme beklagelige tendens har vi oplevet de seneste år, i takt med at kommunerne forsøger at overdrager offentlige veje til private beboere. Det er igen en dårlig forretning for samfundet, da kommunerne kan vedligeholde vejene meget billigere end små, private vejforeninger. Regeringen vil i kommuneaftalen nu også tillade kommunerne at slække tilsynet med private veje for 28 mio. kr. Så fremover kan vi altså forvente dårligere veje: Offentlige såvel som private.