Hverken politisk eller økonomisk går det så nemt at bygge nye veje i Danmark, men nu er der kommet en diger rapport, der nøje beskriver en sådan motorvej – endda i hele fem versioner.
30 km motorvej
Vejdirektoratet kommer med en direkte anbefaling ved at præsentere et hovedforslag, der består af 30 km motorvej, hvoraf halvdelen er helt ny vej og halvdelen er udvidelse af den eksisterende motortrafikvej fra to til fire spor.
Hovedforslaget slutter lige syd for Holstebro, hvor den eksisterende hovedvej udvides til fire spor frem til ringvejen. Desuden anlægges en landevej vest om Herning, så der skabes direkte forbindelse til det nye sygehus.
2,3 mia. kr. inkl. reserver
Dette projekt vil koste 2,3 mia. kr. (ekskl. moms) ifølge Vejdirektoratets forsigtige budgetprincip, hvor der lægges en solid reserve ind. Det er også dette projekt, der giver den bedste samfundsøkonomi, når udgifterne sammenholdes med sparet tid, ulykker og forurening.Særligt i Holstebroområdet vil der være interesse for de fire alternativer, som Vejdirektoratet lægger frem til debat og evt. politisk vedtagelse. I to af alternativerne udbygges ringvejen i Holstebro til fire spor, og i de to andre forlænges selve motorvejen i en bue øst om Holstebro og der skabes således endnu bedre forbindelse længere mod nord.
Alternativt vest om Herning
I varianter af hovedforslaget føres den nye motorvej vest om Herning i stedet for øst om og erstatter i de forslag den nye landevej vest om Herning.
Den såkaldte VVM-redegørelse er i offentlig høring frem til 27. august. To borgermøder holdes, 14. august i Herning og 15. august i Holstebro.