![Alternativ 1 indeholder en udbygning af ringvejen i Holstebro. Samlet pris: 2,7 mia. kr.](/sites/default/files/d6images/rute-18-mvej-holstebro-alt-1.jpg)
Hverken politisk eller økonomisk går det så nemt at bygge nye veje i Danmark, men nu er der kommet en diger rapport, der nøje beskriver en sådan motorvej – endda i hele fem versioner.
30 km motorvej
Vejdirektoratet kommer med en direkte anbefaling ved at præsentere et hovedforslag, der består af 30 km motorvej, hvoraf halvdelen er helt ny vej og halvdelen er udvidelse af den eksisterende motortrafikvej fra to til fire spor.
Hovedforslaget slutter lige syd for Holstebro, hvor den eksisterende hovedvej udvides til fire spor frem til ringvejen. Desuden anlægges en landevej vest om Herning, så der skabes direkte forbindelse til det nye sygehus.
2,3 mia. kr. inkl. reserver
![I alternativ 2 forlænges motorvejen til nord for Holstebro. Pris: 3,5 mia. kr.](/sites/default/files/d6images/rute-18-mvej-holstebro-alt-2.jpg)
Særligt i Holstebroområdet vil der være interesse for de fire alternativer, som Vejdirektoratet lægger frem til debat og evt. politisk vedtagelse. I to af alternativerne udbygges ringvejen i Holstebro til fire spor, og i de to andre forlænges selve motorvejen i en bue øst om Holstebro og der skabes således endnu bedre forbindelse længere mod nord.
Alternativt vest om Herning
I varianter af hovedforslaget føres den nye motorvej vest om Herning i stedet for øst om og erstatter i de forslag den nye landevej vest om Herning.
![I alternativ 3 føres motorvejen forbi det nye regionssygehus nordvest for Herning og går vest om Herning. Pris: 3,2 mia. kr.](/sites/default/files/d6images/rute-18-mvej-holstebro-alt-3.jpg)
![Alternativ 4 er en kombination af alternativ 2 og 3. Pris: 3,9 mia. kr.](/sites/default/files/d6images/rute-18-mvej-holstebro-alt-4.jpg)