Seat Leon overhaler VW Golf

Den spanske udgave af VW Golf, Seat Leon, vises i god tid inden den tyske ”original”. Den nye Leon byder på et skarptslebent design, bedre plads, mindre udvendige dimensioner og længere på literen.

Seat Leon er blevet fem cm kortere, men fået øget akselafstanden med seks cm.
Nyt om biler

Leon har facon som en "fastback" - taglinjen giver den næsten stationcar-proportioner. Bagagerummet er på 380 l, ca. 40 l mere end i forgængeren.
Leon har facon som en "fastback" - taglinjen giver den næsten stationcar-proportioner. Bagagerummet er på 380 l, ca. 40 l mere end i forgængeren.
Endnu inden den nye Seat Toledo er kommet på markedet, og inden VW har præsenteret syvende generation Golf, slipper Seat sin Golf-fætter løs: Billeder af og data på den næste Leon er nu frigivet.

Det sker i god tid inden lanceringen, idet verdenspremieren finder sted på Parisudstillingen til september, og det danske salg begynder ved årsskiftet.

Facon som fastback

Den nye Leon virker meget dynamisk i sin stil og har nærmest facon som en ”fastback”, en slags mellemting med hatchback og stationcar. Den tidligere models lille designtrick med at skjule dørgrebene på bagdørene er droppet.

Seat får med Leon nyt logo. Leon tilbydes som noget nyt i klassen med LED-lys til både bag- og forlygter.
Seat får med Leon nyt logo. Leon tilbydes som noget nyt i klassen med LED-lys til både bag- og forlygter.

Efter denne femdørs vil Leon-familien vokse med flere varianter til en fuldgyldig familie, oplyser Seat uden at gå i detaljer.

Fem cm kortere

Seat Leon nyder godt af Volkswagens nye MQB-platform, som indtil videre er taget i brug af Audi A3. Den nye arkitektur betyder bl.a., at den nye Leon med en længde på 4,26 meter er fem cm kortere end den gamle, men har seks cm større akselafstand.

Det betyder bl.a. bedre kabineplads og et mere dynamisk udseende, når hjulene sidder helt ude i hjørnerne. Desuden er det lykkedes at reducere vægten med op til 90 kg.

Samtidig er bagagerummet vokset med ca. 40 liter til 380 l.

Seat Leon ser ud til at få et løft i kabinedesign og et stort løft i materialekvalitet.
Seat Leon ser ud til at få et løft i kabinedesign og et stort løft i materialekvalitet.

Mange nye sikkerhedsdetaljer

Leon får også glæde af det hav af nye teknologier, der er udviklet til den nye mellemklassefamilie. Det gælder ”træthedsregistrering”, fjernlysassistent, der automatisk skifter mellem fjern- og nærlys, og vognbaneassistenten, der kommer med ratkorrektioner for at forhindre bilen i at krydse vognbanelinjerne.

Også et stort infotainment-system med bl.a. fem tommer berøringsskærm fås som tilvalg.

Op til 26,3 km pr. liter

Motorprogrammet er fuldstændig nyt og består af TDI- (diesel) og TSI- (benzin) motorer med en slagvolumen fra 1,2 til 2,0 l. Alle har direkte indsprøjtning og turboladning. Sammenholdt med deres forgængere er deres brændstofforbrug faldet med op til 22 procent.

Mange nye teknologier tilbydes i Leon, bl.a. vognbaneassistent og fjernlysassistent.
Mange nye teknologier tilbydes i Leon, bl.a. vognbaneassistent og fjernlysassistent.
Ifølge Seat er højdepunktet 1.6 TDI med stop-start-teknik. Denne variant kører 26,3 km/l ifølge de officielle tal og har et CO2-tal på 99 gram pr. km.