Intet sted i Seats ordrige og overstrømmende pressemeddelelse om den nye Toledo nævnes dens ægte ophav, og Skoda var så taktfuld ikke at sige det højt ved lanceringen af sin nye Rapid.
Men de to biler er tvillinger og skal nu i fællesskab udforske en ny vej for Volkswagen-gruppen i Europa: rummelige, billigere og forholdsvis simple biler orienteret mod rationelle og prisfølsomme kunder.Toledo har i sine to første generationer været en sedanudgave af VW Golf og dermed søstermodel til VW Vento/Bora, mens tredje generation var en aparte, høj femdørs, men stadig baseret på den samtidige Golf-platform.
Dropper båndet til Leon
Nu rykker Toledo ud til siden, når det gælder platform, nedad når det handler om pris, og opad når det gælder plads.
Den nye Toledo er dermed som noget nyt ikke i familie med Leon, men er en selvstændig femdørs baseret på en strakt Fabia/Ibiza-platform.Den hedder internt PQ25, mens den nuværende Octavia/seneste Toledo var baseret på PQ35 – byggestenen til VW Golf 5+6 & co. Den næste Golf og Seat Leon baserer sig på den helt nye og avancerede MQB-arkitektur.
Skoda udvikler Toledo
Toledo er i al væsentlig udviklet hos Skoda, der også skal bygge både Rapid og Toledo på sin hovedfabrik i Mlada Boleslav, Tjekkiet.
Seats og Skoda model er stort set identiske med undervogn, motorer, kabine, døre, tag og alle ruder fælles. Kun front og hæk er tilpasset de to mærkers stil, om end der er mere Skoda end Seat over det rene, ferske og klassiske grunddesign."Klar Seat-identitet"
Med den viden virker de svulstige udtalelser fra Seats topchef, James Muir, ikke helt troværdige:
- Den nye Toledo vil komme til at skrive en helt ny succeshistorie med sin klare Seat-identitet, (…) Toledo kombinerer et fantastisk design med imponerende praktiske egenskaber og dynamisk køreglæde med en fremragende effektivitet. Det er sådan, vi ser den perfekte sedan, citeres han for i firmaets pressemeddelelse.
Heri betegner udviklingschef Matthias Rabe Toledo som ”en ægte Seat” og mener, at ”designet af den nye Toledo er en konsekvent videreudvikling af det nye Seat-mærkedesign.”
Ingen ny teknologi
Selv om Toledo og Rapid med deres Ibiza/Fabia-arkitektur i al væsentlig er afskåret fra at hoppe med på fremtidens avancerede Volkswagen-teknologi, bliver bilerne forsynet med motorer, der indtil nu har været blandt Europas fineste, nemlig TSI-benzinmotorer og commonrail TDI-dieselmotorer.
Både Toledo og Rapid ventes til Danmark i begyndelsen af næste år, og i begge tilfælde kan ventes startpriser i omegnen af 175.000 kr.