Det ser ikke lyst ud for Renaults og Better Places fælles og storstilede projekt med at sælge elbiler, der kan skifte batteri for dermed at få "ubegrænset" rækkevidde.
Det er nu et halvt år siden, at den foreløbig eneste bil i projektet, Fluence Z.E. blev lanceret i Danmark, men indtil videre er kun 120 eksemplarer kommet på gaden.
Og hvad der må være mere bekymrende for de to parter bag: Salget har indtil videre toppet og er gået i stå. I maj, hvor de første kundebestilte biler kom på gaden, blev der indregistreret 76. I juni dykkede tallet til 18, og i juli er det helt nede på 5.
Det lave tal skyldes ikke, at Renault ikke kan levere biler, for der er 100 på lager i Danmark.
"Ikke tilfredsstillende"
Hos Renault Danmark erkender pressechef Søren Hyltoft Thomsen, at salget klart er "ikke tilfredsstillende", men finder det omvendt ikke så mærkeligt, at kunderne tøver.
- Det er først nu, det bliver reelt. Nu kan bilejerne skifte batteri, og kunderne kan se, at det virker. Vi har ikke reklameret meget indtil nu, men nu (fra næste uge, red.) går vi i gang med tv-reklamer. Så nu speeder det op, siger pressechefen.
Også hos Better Place henviser man til, at de manglende skiftestationer har været et handikap for salget.
Snart fem skiftestationer
Better Place har netop sat skiftestation nr. to i drift, og tre mere åbner om kort tid.
Det går relativt pænt for Renault med at sælge den eldrevne varebil Kangoo Z.E. 71 styks er indregistreret på syv måneder.
Men generelt går det sløjt for elbilerne i Danmark. Salget af elektriske personbiler er ligefrem faldet fra 314 de første syv måneder sidste år til 280 i år.
"Op ad bakke i Europa"
Også i Europa er det med Renault Danmarks ord "op ad bakke" for Fluence Z.E., og f.eks. skulle der kun være solgt ca. 350 Fluence Z.E. i Israel, som er lidt foran Danmark i lanceringen og Better Places andet marked.
Dermed begynder det at se tungt ud for Better Places ambitiøse salgsmål. På biludstillingen i Frankfurt i 2009 slog Better Place-stifter Shai Agassi ud med armene og sagde, han havde købt 100.000 Fluence, som skulle leveres i Israel og Danmark i perioden frem til 2016.