Transport sviner mindre med CO2

CO2-udledningen fra al dansk transport fortsætter med at falde – svagt. Mere diesel og mere biobrændstof er en væsentlig årsag.

CO2-udslip fra transport falder, da CO2 fra benzin falder mere, end diesel stiger. Kilde: Energi- og Olieforum/Energistyrelsen
Bilist

CO2-udslippet fra transportsektoren fortsætter med at falde.

Det totale forbrug af benzin og dieselolie har været stabilt de seneste par år, men når CO2-udledningen alligevel falder, skyldes det et lavere forbrug af benzin og større dieselandel samt at der nu blandes fem procent bioætanol i benzin og syv procent biokomponent i diesel.

Det viser den årlige opgørelse fra Energistyrelsen og brancheforeningen Energi- og Olieforum, skriver oliebranchens nyhedsbrev.

Længere på literen hjælper

Udviklingen i dansk CO2-udslip siden 1972. Den samlede transportsektor (gul) står for ca. 30 procent. Elsektoren (grøn) svinger meget på grund af forskelle i år med import eller eksport af el.  Kilde: Energi- og Olieforum/Energistyrelsen.
Udviklingen i dansk CO2-udslip siden 1972. Den samlede transportsektor (gul) står for ca. 30 procent. Elsektoren (grøn) svinger meget på grund af forskelle i år med import eller eksport af el. Kilde: Energi- og Olieforum/Energistyrelsen.
Derudover har det også effekt, at nye biler er blevet mere energieffektive.

Forbruget af benzin er siden 2002 faldet med næsten 25 procent og falder fortsat. Efter et lille dyk i 2009 fortsatte forbruget af diesel med at stige i 2011. Ifølge Energi- og Olieforum skyldes stigningen i diesel dels en øget økonomisk aktivitet og deraf øget varetransport, dels et stigende antal personbiler, der kører på diesel.

Sidste år blev der samlet brugt ca. 100 mio. liter bioætanol og 110 mio. liter biodiesel.