Kun et kort øjeblik susede den store, og hidtil hemmelige Porsche Panamera Sport Turismo lydløst over scenen ved en natlig seance i Paris. Så var den væk, men efterlod sig sporet af to vigtige fremtidsplaner hos Porsche.
Den ene er, at Porsche er på vej med en stationcar. Nu vel, sådan et ord ville Porsche aldrig bruge, og en rigtig stationcar er konceptbilen da heller ikke, men Sport Turismo dækker dog over en mere praktisk udgave af den store femdørs, fempersoners Panamera. En slags shooting break kan man kalde den.
Bilen skal nok komme. Porsche siger blot ikke hvornår.
Opladningshybrid
Mere vidtrækkende er dog det andet spor: Bilen er en opladningshybrid, og det er en teknik, som Porsche vil bruge for at gøre bilerne mere miljøvenlige.
Hele Volkswagen-koncernen vil nu satse massivt på teknikken. En lang række modeller fra bl.a. VW og Audi er under udvikling med teknikken.
Princippet er det samme, som Volvo nu lancerer i V60 Plugin Hybrid: en forbrændingsmotor med assistance af en mellemstor elmotor, der får strøm fra et stort batteri og kan drive bilen over længere afstande.
30 km på strøm
I Porsche Panamera Sport Turismo, hvor teknikken kaldes ”e-hybrid”, kan bilen køre elektrisk op til 130 km/t. og i op til 30 km.Miljøteknikken skal dog ikke hindre Porsche i at give konceptbilen superkræfter: 416 hestekræfter giver de to motorer tilsammen.
Opgjort på den særlige måde, som forbruget måles på i en opladningshybrid, får Porschen en benzinøkonomi på 28,6 km pr. liter og har et CO2-tal på under 82 gram.