De km-lange trafikpropper hver morgen og eftermiddag omkring Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund kan være forsvundet i løbet af dette årti.
Et politisk flertal i Folketinget har givet grønt lys til projektet og binder 425 mio. kr. i halen på det. Broen ventes imidlertid at koste ca. to mia. kr., og resten af pengene, godt halvanden mia. kr., skal komme fra broafgift fra bilisterne.
Første vej med bompenge
Det bliver første gang, at en dansk vejstrækning får "bompenge" – ud over broerne over Storebælt og Øresund.
FDM finder at det er positivt, at der omsider findes en løsning på Roskilde Fjord-forbindelsen. FDM er dog af den grundlæggende holdning, at der ikke skal være brugerbetaling, når bilisterne samtidig lægger årligt 43 mia. kr. i statskassen i afgifter. Men det der dog positivt, at den eksisterende bro friholdes som et gratis alternativ.
Byrådet i Frederikssund har tidligere – modstræbende – accepteret princippet ud fra den betragtning, at der ellers ikke ville komme en ny forbindelse over fjorden mange år frem.
Gammel bro slipper for afgift
Derimod ser det ud til, at den politiske aftale dropper den kontroversielle idé med at også at opkræve bropenge for den gamle bro.
For at undgå at for mange biler fristes til at tage den gratis vej ind gennem Frederikssund, lægges der i stedet op til, at lastbiler ikke må bruge Kronprins Frederiks Bro, og at der indføres "en række trafikregulerende tiltag" på den gamle bro.
Broafgift ukendt
Hvor meget, det kommer til at koste at køre over højbroen, er ikke afgjort.
Det vil formentlig tage mindst fem år at projektere og anlægge højbroen.