Omsider kan Honda blande sig i dieselræset, der er helt centralt i de europæiske mellemklasser.
Længe har Honda kun haft en stor 2,2 liters diesel, som er meget større end konkurrenternes og potentielt tungere og mere forslugen.
Klar til januar
Med premiere på Paris-udstillingen lancerer Honda en lille og på papiret meget vellykket dieselmotor på 1,6 liter. Den gør sin entre i Civic til januar og vil brede sig til en del andre Honda-modeller.I CR-V dukker den op midt i 2013.
1.6-motoren er meget let og vil formentlig give en bedre køredynamik.
120 hk, 300 Nm
Desuden er motoren stærkere end de fleste konkurrenter i samme størrelse. 120 hestekræfter yder den og har et solidt drejningsmoment på 300 newtonmeter fra 1.500 omdrejninger. Det mest normale i 1.6-klassen er 240-250 Nm.
Brændstofforbruget er også pænt. 27,8 km pr. liter og 94 gram CO2 pr. km.
Honda fortæller desuden, at en stationcar-agtig version af Civic er på vej næste år.