Det er ikke meget, man hører til Mitsubishi, men det lille japanske mærke bliver blandt de første, der kan introducere en opladningshybrid – en bil der kan køre en mindre strækning på strøm, og derefter bruger sin forbrændingsmotor.
På Paris-udstillingen har Mitsubishi verdenspremiere på produktionsudgaven af Outlander PHEV, hvor bogstaverne står for Plugin Hybrid Electric Vehicle.Den bliver blandt den kun sjette serieproducerede opladningshybrid i verden og den første i SUV-kategorien.
Elmotor både for og bag
Teknologien minder mest om den, Opel Ampera anvender, bortset fra at Outlander har firehjulstræk og en elmotor både for og bag.
Hver elmotor yder 60 kW (82 hk) og de kan nemt drive bilen alene ved moderate hastigheder og accelerationer. Strømmen kommer fra et batteri med 12 kWh energi.40-50 km på strøm
Hvor langt det rækker er ikke helt klart. Efter en japansk norm er det over 55 km, men efter EU-normen kunne det være nærmere 40.
Det officielle, blandede forbrug (inklusive strøm, der tæller som nul CO2) er højst 49 gram CO2 pr. km svarende til mindst ca. 49 km pr. liter.
To slags hybridteknik på en gang
Mitsubishi fortæller ikke meget om forbrændingsmotoren, ud over at det er en toliters, firecylindret benzinmotor.
Når der ikke er mere strøm på batteriet, eller der bare kræves ekstra meget kraft, starter benzinmotoren. Den kan fungere på to måder, både som seriehybrid og som parallelhybrid.Serie og parallel
Serie betyder, at benzinmotoren – som i Opel Ampera - fungerer som generator og leverer strøm til batteri og/eller elmotorerne.
Ved høj fart skifter bilen til parallel-teknik - som i Toyota Prius - så benzinmotoren driver hjulene direkte. Det giver en bedre energiudnyttelse.
Outlander PHEV lanceres i Japan i begyndelsen af 2013 og i Europa senere på året. Der er ingen planer om at sælge den dyre bil i Danmark.