Det er ikke meget, man hører til Mitsubishi, men det lille japanske mærke bliver blandt de første, der kan introducere en opladningshybrid – en bil der kan køre en mindre strækning på strøm, og derefter bruger sin forbrændingsmotor.
![Den nye Outlander kommer snart i en udgave med både elmotorer, benzinmotor og et stort batteri.](/sites/default/files/d6images/mitsubishi-outlander-plugin-for.jpg)
Den bliver blandt den kun sjette serieproducerede opladningshybrid i verden og den første i SUV-kategorien.
Elmotor både for og bag
Teknologien minder mest om den, Opel Ampera anvender, bortset fra at Outlander har firehjulstræk og en elmotor både for og bag.
![Outlander PHEV har en elmotor både for og bag.](/sites/default/files/d6images/mitsubishi-outlander-plugin-indmad.jpg)
40-50 km på strøm
Hvor langt det rækker er ikke helt klart. Efter en japansk norm er det over 55 km, men efter EU-normen kunne det være nærmere 40.
Det officielle, blandede forbrug (inklusive strøm, der tæller som nul CO2) er højst 49 gram CO2 pr. km svarende til mindst ca. 49 km pr. liter.
To slags hybridteknik på en gang
Mitsubishi fortæller ikke meget om forbrændingsmotoren, ud over at det er en toliters, firecylindret benzinmotor.
![Opbygningen af den firehjulstrukne opladningshybrid med en benzinmotor og to elmotorer er temmelig kompliceret. Egenvægten holdes dog nede på 1.800 kg.](/sites/default/files/d6images/mitsubishi-outlander-plugin-skitse.jpg)
Serie og parallel
Serie betyder, at benzinmotoren – som i Opel Ampera - fungerer som generator og leverer strøm til batteri og/eller elmotorerne.
Ved høj fart skifter bilen til parallel-teknik - som i Toyota Prius - så benzinmotoren driver hjulene direkte. Det giver en bedre energiudnyttelse.
Outlander PHEV lanceres i Japan i begyndelsen af 2013 og i Europa senere på året. Der er ingen planer om at sælge den dyre bil i Danmark.