De går langt på literen, kører godt, og så er de frem for alt billige. Med en pris på 100.000 kroner eller derunder er de såkaldte mikrobiler på få år blevet danskernes foretrukne bilklasse.
Men selv om de er relativt veludstyret, får man, hvad man betaler for, og her ser det skidt ud, når det gælder bilernes rustbeskyttelse. Det viser en undersøgelse af en række af klassens mest populære biler.
Læs også: Fakta om rustbeskyttelse
Supplerende rustbeskyttelse nødvendig
”Selv om der er forskel på, hvor godt bilerne er rustbeskyttet fra fabrikkernes side, var det kendetegnende, at rustbeskyttelsen enten var meget mangelfuld eller ikke-eksisterende. I mere eller mindre grad var den gal med enten døre, vanger, for- og bagbro, undervogn eller hulrum på alle bilerne. Derfor er det generelt FDMs anbefaling, at alle nye biler bliver rustbeskyttet,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning Jørgen Jørgensen.
Ifølge ham er en supplerende rustbeskyttelse nødvendig, da det danske klima og salt på vintervejene er hård kost for bilerne.
Bredt udvalg undersøgt
I alt fire biler blev undersøgt. Det drejer sig om Chevrolet Spark, Kia Picanto, Seat Mii og Toyota Aygo. De to sidste er identiske med henholdsvis Skoda Citigo og VW Up og Citroën C1 og Peugeot 107. Dermed omfatter FDMs undersøgelse de fleste af markedets mikrobiler, og det er vurderingen, at billedet er det samme blandt de øvrige mikrobiler.
Læs også: Gode tips om undervognsbehandling
Risikerer efterregninger
Med den utilstrækkelige rustbeskyttelse risikerer bilejerne at kunne se frem til enten store værditab eller efterregninger om bare få år, hvis ikke der gøres noget ved problemet. Det er nemlig dyrt bare at lade stå til.
”Prisen er helt afgørende, når danskerne køber bil, hvilket også forklarer mikrobilernes popularitet. Men har man lige brugt 100.000 kroner på en bil, er det de færreste, der har lyst til at bruge yderligere 3.000-5.000 kroner på rustbeskyttelse. Ikke mindst fordi pengene måske først viser sig at være givet godt ud om fem til ti år,” siger Jørgen Jørgensen, der peger på, at rustbeskyttelse også får bilens øvrige komponenter i undervognen som bremserør, fjederben og bærearme til at holde længere.
Læs også: Bilen skal rustbeskyttes fra ny