Renault og Nissan sætter sig nu tungt på den russiske bilproducent Autovaz, der er mest kendt for Lada-biler og får dermed en solid position på det vigtige russiske marked.
I 2008 købte Renault 25 procent af aktierne i Autovaz og investerer nu yderligere godt to mia. kroner, hvilket giver en ejerandel på 51,1 procent.
Ejer 75 procent
Renaults alliancepartner Nissan, der ikke tidligere har haft kapital i det russiske selskab, investerer omtrent det samme, og tilsammen vil Renault-Nissan Alliancen eje knap 75 procent af Autovaz. Den resterende andel ejes af Russian Technologies.
Efter at Renault gik ind i Lada-selskabet i 2008, har Lada fået adgang til vestlig teknologi, og en forbedret model, Lada Largus, er netop gået i produktion.
1,7 mio. biler årligt
Fabrikken skal også bygge en ny Nissan Almera fra foråret, og om kort tid vil produktionen omfatte fem modeller fra de tre mærker.
Autovaz forventer i 2013 en årlig produktion på en million biler på selskabets fire fabrikker stigende til 1,7 mio. i 2016.
Den ene af fabrikkerne er Togliatti-fabrikken, der er en af verdens største.