Trængselskommissionen set fra førersædet

FDM har som bilisternes repræsentant deltaget i Trængselskommissionen, som netop har fremlagt et foreløbigt idékatalog. FDM oplister her de bedste og dårligste ideer fra kataloget - set med bilisternes øjne.

Trængselskommissionen har fremlagt et idékatalog til at minimere trængsel
Trafik

Trængselskommissionen har fremlagt et idékatalog, som grundlæggende er en sammenfatning af rapporterne fra de forskellige arbejdsgruppe.  Kataloget indeholder umiddelbart samtlige idéer fra kommissionens arbejde. Nedenfor er en liste over de vigtigste tiltag, som kan bidrage positivt til at minimere trængslen samt de tiltag, der modsat handler om at øge beskatning af bilisterne og om at begrænse bilismen.

Forslag fra Trængselskommissionen som FDM støtter
 

Forslag FDMs kommentar
Optimering af signaler Ifølge Vejdirektoratets vurdering kan intelligente trafiklys til en investering på 40 mio. kr. på landsplan spare syv mio. timer og 19 mio. liter brændstof årligt. Optimering og tilsyn med signaler vil have en stor effekt på trængslen og miljø. 
Færdiggørelse af besluttede projekter

Det burde være en selvfølge at de projekter, som Folketinget vedtager, også bliver iværksat. Desværre udestår finansiering for tre motorvejsprojekter: Anlæg af ny motorvej i Frederikssundskorridoren, udbygning af Købe Bugt Motorvejen og udbygning af Helsingørmotorvejen ved Hørsholm.

Ifølge VVM-undersøgelser vil en udvidelse af Køge Bugt Motorvejen medføre en tidsbesparelse på knap 800.000 timer årligt for trafikanterne. Det skal sammenholdes med, at omkostningerne anslås at beløbe sig til ca. 1 mia. kr. 

Bedre udnyttelse af vejene Muligheden for kørsel i nødsporet på Motorring 3 og forlængelse af Hillerødmotorvejen er to gode forslag, der nemt forbedrer mobiliteten.
Parkér & Rejs-anlæg på Sjælland Hovedstadsområdet har omkring 8.000 Parkér & Rejs-pladser ved stationerne til omkring 80.000 daglige pendlere. Det er FDMs holdning, at Parkér & Rejs kan være med til at gøre den offentlige transport mere tilgængelig og attraktiv for pendlere.
Bedre planlægning af vejarbejder København og omegn plages af trængsel og trafikpropper på grund af vej- og anlægsarbejder. En bedre koordinering mellem anlægsarbejdet og trafikken vil være et simpelt indgreb med god effekt på fremkommeligheden i flere dele af hovedstaden.
Havnetunnellen

FDM ser særligt positivt på, at havnetunnellen er taget med i idékataloget.
En havnetunnel vil få stor effekt på trængsel i den indre by, da den vil lede den gennemkørende trafik udenom. 


 

 Forslag fra Trængselskommissionen som FDM er imod
 

Forslag FDM kommentar
Ændret eller øget registreringsafgift Forslaget har til formål at øge en af verdens i forvejen højeste bilafgifter, hvilket FDM er modstander af. Danske bilejere betaler allerede ca. 40 mia. kr. hvert år i skatter og afgifter. Desuden indeholder forslaget om at sænke skalaknækket en øget værdibeskatning, der vil mindske tilskyndelsen til at købe nye, miljøvenlige og sikre biler. 

Afskaffelse eller reduktion af befordringsfradraget

Forslaget er uacceptabelt for FDM. Afskaffelse af befordringsfradraget vil i praksis betyde forringede vilkår for bilejerne og øget beskatning af bilpendlere, på arbejde og mobilitet.
Indkomstbeskatning af p-plads stillet til rådighed af arbejdsgiver

FDM kan ikke støtte dette forslag. Forslaget er en direkte beskatning af pendlere, arbejdskraft og mobilitet. Forslaget vil desuden medføre en stor administrativ byrde og være vanskelig at kontrollere i praksis.

Brugerbetaling på veje/broer, fx i forbindelse med en ny Frederikssundsbro

Så længe danske bilejere betaler ca. 40 mia. kr. om året i skatter og afgifter, er der allerede blevet betalt 3-4 gange for brug af vejene. Brugerbetaling på veje kan alene komme på tale ved større anlæg, hvor der i forvejen var betaling for at passere, eller ved en større omlægning af afgifterne hen mod et GPS-baseret road pricing system. 

Initiativer med fokus på delebiler Kan få negative konsekvenser for private aktører på markedet. Der eksisterer allerede en række delebilsordninger eller biludlejningsvirksomheder, som udbyder service omkring delebiler enten på markedsvilkår eller på foreningsbasis.
Attraktive byrum gennem reduktion af parkeringspladser.

FDM har intet imod, at man politisk prioriterer at udnytte byrummet med rekreative og grønne områder. Dog bør man, hvad der også er forlig om på området, sikre, at når parkeringspladser bliver nedlagt på gadeplan, så oprettes parkeringspladserne i parkeringshuse eller parkeringskældre.

 

Se samtlige ideer i Trængselskommissionens idekatalog