Men som det er tilfældet med 5-serie GT, er dette andet og mere end bare en hatchback. Alene navnet er der lidt musik i, Gran Turismo. Bortset fra en enkelt mellemrubrik bruger BMW slet ikke GT-betegnelsen i det meget lange pressemateriale, men skriver betegnelsen helt ud, Gran Turismo.
3-serie Gran Turismo blander ifølge BMW sedanens dynamiske sportsgener med stationcarens praktiske egenskaber. Og så er der lidt coupé over designet, både i kraft af den bageste hjørnestolpe og de rammeløse døre.
Længere og større akselafstand
Gran Turismo er 20 cm længere end stationcaren og mere bemærkelsesværdig er akselafstanden øget med 11 cm. Højden er øget 8 cm.
Motor har set bilen i virkeligheden, og trods de lidt uvante linjer og proportioner virker bilen umiddelbart vellykket og ikke nær så bombastisk som 5-serie GT.
Sidder højere
Både for og bag har man en halvhøj siddeposition, seks cm højere end i de andre 3-serie-modeller. Desuden får bagsædepassagererne masser af benplads, syv cm mere end i sedanen. Bagagerummet er med 520 liter endnu større end i stationcaren.
Lige som i 5 GT er der en masse praktiske detaljer ved bagsæde og i bagagerum. Det gælder et særligt 40:20:40 delbart bagsæde med justerbart ryglæn og todelt bagagehylde. Og så er der LED-lys i bagagerummet.Der bliver valg mellem to diesel- og tre benzinmotorer med ydelser fra 143 til 306 hestekræfter.