Når forbrugeren køber bil, lyder prisskiltet i forruden som oftest på hundrede tusind kroner eller mere. Biler er derfor typisk familiens næststørste investering efter boligen, og for mange familier er bilen uundværlig, når dagligdagen skal hænge sammen med familie, arbejde, indkøb og fritid.
Alligevel er forbrugerbeskyttelsen i forbindelse med bilkøb grundlæggende den samme som ved køb af alle andre varer, uanset om de er store eller små, enkle eller komplicerede. Men netop biler er meget dyre og komplicerede og bygget til at holde væsentlig længere end 2 år. Derfor kan den korte reklamationsret få store økonomiske og praktiske konsekvenser for den enkelte familie.
FDM har længe anbefalet bilkøberne at vælge bilmærker, som yder mindst 3 års garanti/100.000 km. Da en række af de bedst sælgende bilmærker desværre holder fast i købelovens minimumsregler, har vi også peget på muligheden for at tegne en service- og reparationsaftale – men garanti er altid en mere enkel og sikker løsning.
Grundlæggende må det formodes, at bilproducenterne selv står inde for kvaliteten af deres produkter. Derfor undrer det også FDM, at flertallet af producenterne bliver ved med at signalere det modsatte til forbrugerene ved at fastholde en kortest mulig reklamationsret. Forbrugerne bør som udgangspunktet kunne forvente, at bilen kører uden væsentlige fejl de første tre til fire år.
Alligevel oplever FDM, at alt for mange medlemmer kontakter vores rådgivning, når de er kommet i klemme, fordi bilen er gået i stykker, kort tid efter at reklamationsretten er udløbet - med dyre reparationer til følge. Et aktuelt eksempel er sagen om PSA’s 1,6 HDi-motorer, som potentielt kan påvirke tusinder af forbrugere, og hvor reparationsomkostningerne løber op i mange tusinde kroner.
Eftersom det ikke ser ud til, at markedet selv kan presse bedre garantiforhold igennem, har FDM henvendt sig direkte til lovgiverne på Christiansborg. Vi opfordrede dem til at kigge nærmere på købelovens reklamationsret, når det gælder biler. FDM ser gerne, at de danske bilejere bliver stillet lige så godt som de norske. I Norge, hvor biler koster nogenlunde det samme som i Danmark, har politikerne vurderet, at en reklamationsret for biler på fem år er passende.
Når man som forbruger betaler over hundrede tusinde kroner ved køb af en ny bil, bør man kunne forvente bedre forbrugerbeskyttelse end ved køb af en ny blender.