I rapporten foreslås en radikal omlægning af bilafgifterne, der blandt andet indebærer, at registreringsafgiften og ejerafgiften helt skal væk, mens brændstofafgifterne skal sættes ned til ca. 1 kr. pr. liter.
Som alternativ beskatning foreslår vismændene på kort sigt en kilometerafhængig afgift på 32 øre pr. kilometer, mens road pricing på længere sigt er løsningen.
”FDM er fuldstændig enig med vismændene i, at beskatningen af bilisme skal være på brugen og ikke på købet af bilen. Derfor ser vi positivt på en kilometerafhængig afgift,” udtaler direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.
Baggrunden for denne radikale omlægning er, at vismændene har regnet sig frem til, at det er uforholdsmæssigt dyrt at reducere CO2-udledningen i transportsektoren. Den nødvendige reduktion man skal have for at sikre klimaet, kan foretages meget billigere i andre sektorer. Samtidig er afgifterne på biler alt for høje i Danmark i forhold til de negative effekter, der er forbundet med bilisme. Rapportens konklusion er noget, FDM gennem årene har påpeget, men nu altså endegyldigt er blevet dokumenteret af vismændene.
Vismændenes model indeholder dog også praktiske udfordringer.
”En simpel kilometerafhængig kørselsafgift løser ikke de trængselsproblemer vi har nogle steder i landet. Desuden ser vi ofte massiv snyd med tilbagekørte kilometertællere på biler. Det bliver sandsynligvis ikke mindre, hvis beskatningen kobles direkte til kilometertælleren. Uanset udformningen af en brugsafgift skal det ikke være dobbeltbeskatning for folk, der allerede har købt en bil og ske med respekt for brugtbilsmarkedet”, siger Thomas Møller Thomsen.
Se rapporten her
Vismænd: Sænk bilafgifterne
Trafik