Tom Tom har godt nyt på menuen

Det hollandske navigations-firma Tom Tom viser i dag to nye produkter til bilister; et, som kommer på markedet inden for de kommende måneder, og en helt anden måde at tænke navigation på, der først kommer senere.

Tom Tom GO er mærkets nye topmodel.
Nyt om biler

Turen starter på kortet, her kan du se hjemmet markeret ved et hvidt hus i en blå cirkel. Vil du hjem, skal du bare trykke på hjemmet og på en knap med et rat-logo. Bemærk, at du før ruten er planlagt allerede har et overblik over, hvor der er kø i området.
Turen starter på kortet, her kan du se hjemmet markeret ved et hvidt hus i en blå cirkel. Vil du hjem, skal du bare trykke på hjemmet og på en knap med et rat-logo. Bemærk, at du før ruten er planlagt allerede har et overblik over, hvor der er kø i området.
Udvalget af GPS-enheder til biler bliver stadig mindre, og i dag er der reelt kun to store udbydere: Garmin og Tom Tom.

Garmin har netop lanceret tre nye serier i Danmark, og nu svarer Tom Tom igen med en ny topmodel, der ganske enkelt kaldes Tom Tom GO. Det er et nyt produkt til pendlere, som de kun har løftet sløret for, da det ikke er klar til at komme på markedet endnu.

Menu-revolutionen

Den største forskel vil man opleve i betjeningen af navigatoren. I mange år har Tom Tom videreudviklet sin menustruktur, men denne gang er firmaet begyndt med en blank skærm og designet en helt ny menu.

I stedet for at tage udgangspunkt i menuen, begynder turen altid med kortet. Her kan man trykke direkte på eksempelvis sit hjem eller en af ens favoritdestinationer og blive ledt direkte derhen.

Du kan også trykke direkte på kortet og bede om at blive vist derhen, eller tilføje punktet som en af dine favoritter eller søge efter interessepunkter i nærheden.
Du kan også trykke direkte på kortet og bede om at blive vist derhen, eller tilføje punktet som en af dine favoritter eller søge efter interessepunkter i nærheden.
Kan man ikke finde destinationen på kortet, kan man søge via en ny Google-inspireret funktion, hvor der simultant søges i bynavne, vejnavne, postnumre og de såkaldte POI (Point of interest - hvilket kan betegnes som enhedens indbyggede telefonbog).

Det er en mere intuitiv måde at betjene enheden på og en revolution i forhold til Tom Toms tidligere produkter.

Gratis trafik og køinformation

Der, hvor TomTom har vist sig stærkest i de senere år, er ved at have de bedste live trafik-informationer. Hvor kampen for år tilbage var den bedste ruteberegning og de bedste kort, er de største forskelle i dag, hvem der leverer de bedste trafikdata, og det gør TomTom p.t.

Skal du finde en konkret adresse, skal du ud i den nye hovedmenu. Den betjenes ligesom en smartphone med touch og swipe, og skærmen har den helt rigtige følsomhed. Læg mærke til, at bilaktuelle interessepunkter som parkering og benzinstation ligger helt fremme i menuen, og at menuen og al betjening er på dansk.
Skal du finde en konkret adresse, skal du ud i den nye hovedmenu. Den betjenes ligesom en smartphone med touch og swipe, og skærmen har den helt rigtige følsomhed. Læg mærke til, at bilaktuelle interessepunkter som parkering og benzinstation ligger helt fremme i menuen, og at menuen og al betjening er på dansk.
Det har hidtil været gratis det første år, men nu er det gratis i hele produktets levetid. På Go 6000 er der indbygget simkort i og ingen yderligere omkostninger.

Go 400, 500 og 600 skal forbindes med en smartphone, og her skal man betale for de data, der bliver hentet.

Ved regelmæssig brug anslår Tom Tom, at forbruget er under 10 MB på månedsbasis, hvilket er småting set i forhold til det generelle dataforbrug på smartphones.

Nu med livstidskort

Tom Tom har hidtil ikke – ligesom Garmin – tilbudt kortopdateringer i produktets levetid, men det bliver nu standard på Go-serien.

I første omgang er der fortsat fire store kortopdateringer som hidtil, og Tom Tom fortsætter med at lave Mapshare, hvor godkendte brugere kan dele ændringer på vejnettet. Det kunne være et vejarbejde eller at en vej er blevet ensrettet.

Du kan søge efter en adresse, enten ved at taste hele adressen ind eller blot at indtaste vejnavnet, byen eller postnummeret. Du kan også søge direkte efter noget konkret. Her har vi søgt efter Pizza omkring Lyngby, og da der ikke findes en Pizzavej i Lyngby, viser den en liste over restauranter med Pizza i navnet. TomTom har ikke stemmestyring af destinationen.
Du kan søge efter en adresse, enten ved at taste hele adressen ind eller blot at indtaste vejnavnet, byen eller postnummeret. Du kan også søge direkte efter noget konkret. Her har vi søgt efter Pizza omkring Lyngby, og da der ikke findes en Pizzavej i Lyngby, viser den en liste over restauranter med Pizza i navnet. TomTom har ikke stemmestyring af destinationen.
Selve kortet har fået et helt nyt design, med 3D-bygninger og landemærker, som også Garmin har præsenteret i sin seneste topmodel. Enheden har plads til otte GB data, men det kan udvides med et sd-kort på op til 16 GB, så fremtidige kortopdateringer og senere tilkøb af eksempelvis USA kan være i enheden.

Første fornemmelse

Til præsentationen fik vi mulighed for at prøve apparatet indendørs. Kvaliteten og kvalitetsfornemmelsen er høj – det er tydeligvis et produkt, der er lavet til iPhone-generationen.

Go-serien findes i tre skærmstørrelser på 4.3, 5 og 6 tommer, og med den nye betjening er større skærm lig med bedre betjening. Serien har fortsat magnetisk holder, så det er nemt at tage navigatoren ud af holderen.

Produkterne forventes at komme i de danske butikker i løbet af sommeren, men priserne er desværre ikke kendte endnu.

Kortet er helt nyt, og ruten er blevet blå. Det mest nyskabende er dog, at detaljeringsgraden i kortet er utrolig flot. Uanset i hvilken opløsning, du ser kortet, er det både overskueligt og informativt. Nyt er også 3D-bygninger og speciel visning af enkelte landemærker som Rigsmuseet her i Amsterdam.
Kortet er helt nyt, og ruten er blevet blå. Det mest nyskabende er dog, at detaljeringsgraden i kortet er utrolig flot. Uanset i hvilken opløsning, du ser kortet, er det både overskueligt og informativt. Nyt er også 3D-bygninger og speciel visning af enkelte landemærker som Rigsmuseet her i Amsterdam.
Men modellerne uden simkort bør ligge under 2.000 kr. for at være attraktivt prissat.

Kun til pendlere

Tom Tom løftede lidt af sløret for et helt nyt produkt, der er udviklet til de cirka 40 procent af bilister, der hverken har eller ønsker sig en navigator. Produktet kaldes Commuter, er rundt og har ikke noget kort.

Der er ikke mange detaljer om produktet, men ideen er, at Commuter kan bruges i hverdagen og hjælpe med at finde den optimale rute på vej hjem fra arbejde ud fra de aktuelle trafik og kømeldinger, der er i Tom Tom Trafik.

Når ruten er beregnet, får du vist, hvor lang turen er, og hvornår der er forventet ankomst. Nogle ruter kan det betale sig at køre gennem køen, hvor computeren optimerer ruten ud fra aktuelle trafikdata. Du får også at vide, hvor langt der er, til køen starter (1,0 km, og når du holder i køen, så viser enheden, hvor lang køen er, og hvor lang tid du skal vente.
Når ruten er beregnet, får du vist, hvor lang turen er, og hvornår der er forventet ankomst. Nogle ruter kan det betale sig at køre gennem køen, hvor computeren optimerer ruten ud fra aktuelle trafikdata. Du får også at vide, hvor langt der er, til køen starter (1,0 km, og når du holder i køen, så viser enheden, hvor lang køen er, og hvor lang tid du skal vente.
Det ventes, at produktet præsenteres endelig i løbet af 2013.