Der blev møbleret godt rundt på ranglisten over de mest solgte bilmærker i Danmark sidste år. Dog ikke helt i toppen, hvor VW, Peugeot og Toyota beholder deres placeringer.
Se tabellen i bunden af denne artikel
VW udbygger sit forspring som Danmarks største bilmærke ved at sælge 17 procent flere nye biler i 2016 end i 2015. Nr. to, Peugeot, må nøjes med fem procent vækst, mindre end det samlede bilsalg. Næsten én ud af otte nye biler i Danmark er fra VW.
De største fremgange står Renault, Opel og Mercedes-Benz for.
Renault er fjerdestørst
Renault, som har haft mange nylanceringer i 2015, overhaler både Citroën, Skoda og Ford og er i 2016 Danmarks fjedrestørste mærke.
Opel rykker endnu mere. Med en stigning på 33 procent i salget går Opel fra at være nr. ni til at være nr. seks. Faktisk ligger Opel kun 25 biler efter Ford. Opel i Danmark har en erklæret målsætning om at komme i top tre. Det vil sige, at Opel på få år skal blive større end både Ford, Renault og Toyota. VW og Peugeot synes uden for rækkevidde.
Markant fremgang for Mercedes-Benz
Den største fremgang blandt de større mærker står Mercedes-Benz for. Med en stigning i salget på 36 procent rykker Mercedes-Benz forbi Nissan og op som 13. største mærke. Der manglede blot 12 biler i, at stjernemærket havde overhalet rivalerne fra Audi.
Lavprismærket Dacia fortsætter sin fremgang, som fra 2015 til 2016 er på hele 28 procent i salgstal og 19 procent i markedsandel.
Pæn gevinst er der også til Toyota, Audi, Seat, Volvo og Honda.
Blandt nichemærkerne er der kæmpe fremgang, i hvert fald i procent, for Jaguar.
SE OGSÅ: Vi køber større biler - og leaser mere
Stor tilbagegang for Mitsubishi og Fiat
Når der er vindere, er der også tabere.
Blandt større mærker bløder Mitsubishi mest. Mærket, der de senere år har ført en bemærkelsesværdig rutsjebane-kurs, mistede halvdelen af sine købere i 2016.
Tab af markedsandel er der for Ford, Skoda, Nissan, Kia og DS. Fiat tager et kraftigt dyk og fortsætter dermed sin deroute, der på fire år har mere end halveret salget i et stigende marked. Søstermærket Alfa Romeo går procentvis endnu mere tilbage.
Tesla 94 procent tilbage
Og så er der Tesla, som efter afgiftsændringen for elbiler går sjældent sete 94 procent tilbage. 176 biler, heraf nogle bestilt i 2015 til nul afgift, solgte Tesla i den nye virkelighed.
Det samlede salg af personbiler i 2016 steg syv procent til det højeste niveau nogensinde, 223.000 biler.
Bilmærkernes op- og nedture
|
|||||
Bilmærkernes salg i 2016 (personbiler) og ændring fra 2015
|
|||||
Nr.
|
Mærke
|
Antal 2016
|
Markedsandel
|
Ændring, antal fra 2015
|
Ændring, markedsandel
|
1
|
VW
|
26.395
|
11,8%
|
17%
|
9%
|
2
|
Peugeot
|
22.175
|
9,9%
|
5%
|
-2%
|
3
|
Toyota
|
16.670
|
7,5%
|
13%
|
5%
|
4
|
Renault
|
14.557
|
6,5%
|
20%
|
12%
|
5
|
Ford
|
14.177
|
6,4%
|
-1%
|
-8%
|
6
|
Opel
|
14.152
|
6,3%
|
33%
|
24%
|
7
|
Skoda
|
13.596
|
6,1%
|
1%
|
-6%
|
8
|
Citroën
|
12.498
|
5,6%
|
-4%
|
-11%
|
9
|
Kia
|
11.018
|
4,9%
|
0%
|
-7%
|
10
|
Hyundai
|
10.196
|
4,6%
|
7%
|
-0%
|
11
|
Suzuki
|
8.739
|
3,9%
|
10%
|
3%
|
12
|
Audi
|
8.636
|
3,9%
|
21%
|
12%
|
13
|
Mercedes-Benz
|
8.624
|
3,9%
|
36%
|
27%
|
14
|
Nissan
|
7.542
|
3,4%
|
-6%
|
-12%
|
15
|
BMW
|
5.622
|
2,5%
|
7%
|
-0%
|
16
|
Seat
|
5.313
|
2,4%
|
17%
|
9%
|
17
|
Mazda
|
5.133
|
2,3%
|
8%
|
0%
|
18
|
Dacia
|
3.769
|
1,7%
|
28%
|
19%
|
19
|
Fiat
|
2.971
|
1,3%
|
-16%
|
-22%
|
20
|
Volvo
|
2.784
|
1,2%
|
22%
|
14%
|
21
|
Honda
|
2.756
|
1,2%
|
21%
|
13%
|
22
|
Mitsubishi
|
2.532
|
1,1%
|
-46%
|
-50%
|
23
|
DS
|
674
|
0,3%
|
-1%
|
-8%
|
24
|
Mini
|
666
|
0,3%
|
8%
|
0%
|
25
|
Smart
|
339
|
0,2%
|
-7%
|
-13%
|
26
|
Jaguar
|
235
|
0,1%
|
72%
|
60%
|
27
|
Subaru
|
198
|
0,1%
|
-10%
|
-17%
|
28
|
Tesla
|
176
|
0,1%
|
-94%
|
-94%
|
29
|
Alfa Romeo
|
143
|
0,1%
|
-19%
|
-24%
|
30
|
Porsche
|
133
|
0,1%
|
108%
|
93%
|
31
|
Jeep
|
125
|
0,1%
|
198%
|
177%
|
32
|
Land Rover
|
88
|
0,0%
|
33%
|
24%
|
Kilde: De Danske Bilimportører
|