Logo

Bilmærker bytter plads i indædt kundekamp

Nyheder

Nyt om trafik og biler

18. januar 2017

Torben Arent

VW bliver endnu større i toppen, Renault er fjerdestørste mærke, Opel stormer frem, og Mitsubishi får halveret salget. Det er nogle af de markante udviklinger i det danske bilsalg. Se vinderne og taberne her.

Der blev møbleret godt rundt på ranglisten over de mest solgte bilmærker i Danmark sidste år. Dog ikke helt i toppen, hvor VW, Peugeot og Toyota beholder deres placeringer.

Se tabellen i bunden af denne artikel

VW udbygger sit forspring som Danmarks største bilmærke ved at sælge 17 procent flere nye biler i 2016 end i 2015. Nr. to, Peugeot, må nøjes med fem procent vækst, mindre end det samlede bilsalg. Næsten én ud af otte nye biler i Danmark er fra VW.

De største fremgange står Renault, Opel og Mercedes-Benz for.

Renault er fjerdestørst

Renault, som har haft mange nylanceringer i 2015, overhaler både Citroën, Skoda og Ford og er i 2016 Danmarks fjedrestørste mærke.

Opel rykker endnu mere. Med en stigning på 33 procent i salget går Opel fra at være nr. ni til at være nr. seks. Faktisk ligger Opel kun 25 biler efter Ford. Opel i Danmark har en erklæret målsætning om at komme i top tre. Det vil sige, at Opel på få år skal blive større end både Ford, Renault og Toyota. VW og Peugeot synes uden for rækkevidde.

Markant fremgang for Mercedes-Benz

Den største fremgang blandt de større mærker står Mercedes-Benz for. Med en stigning i salget på 36 procent rykker Mercedes-Benz forbi Nissan og op som 13. største mærke. Der manglede blot 12 biler i, at stjernemærket havde overhalet rivalerne fra Audi.

Lavprismærket Dacia fortsætter sin fremgang, som fra 2015 til 2016 er på hele 28 procent i salgstal og 19 procent i markedsandel.

Pæn gevinst er der også til Toyota, Audi, Seat, Volvo og Honda.

Blandt nichemærkerne er der kæmpe fremgang, i hvert fald i procent, for Jaguar.

SE OGSÅ: Vi køber større biler - og leaser mere

Stor tilbagegang for Mitsubishi og Fiat

Når der er vindere, er der også tabere.

Blandt større mærker bløder Mitsubishi mest. Mærket, der de senere år har ført en bemærkelsesværdig rutsjebane-kurs, mistede halvdelen af sine købere i 2016.

Tab af markedsandel er der for Ford, Skoda, Nissan, Kia og DS. Fiat tager et kraftigt dyk og fortsætter dermed sin deroute, der på fire år har mere end halveret salget i et stigende marked. Søstermærket Alfa Romeo går procentvis endnu mere tilbage.

Tesla 94 procent tilbage

Og så er der Tesla, som efter afgiftsændringen for elbiler går sjældent sete 94 procent tilbage. 176 biler, heraf nogle bestilt i 2015 til nul afgift, solgte Tesla i den nye virkelighed.

Det samlede salg af personbiler i 2016 steg syv procent til det højeste niveau nogensinde, 223.000 biler.

Bilmærkernes op- og nedture
Bilmærkernes salg i 2016 (personbiler) og ændring fra 2015
Nr.
Mærke
Antal 2016
1
VW
26.395
2
Peugeot
22.175
3
Toyota
16.670
4
Renault
14.557
5
Ford
14.177
6
Opel
14.152
7
Skoda
13.596
8
Citroën
12.498
9
Kia
11.018
10
Hyundai
10.196
11
Suzuki
8.739
12
Audi
8.636
13
Mercedes-Benz
8.624
14
Nissan
7.542
15
BMW
5.622
16
Seat
5.313
17
Mazda
5.133
18
Dacia
3.769
19
Fiat
2.971
20
Volvo
2.784
21
Honda
2.756
22
Mitsubishi
2.532
23
DS
674
24
Mini
666
25
Smart
339
26
Jaguar
235
27
Subaru
198
28
Tesla
176
29
Alfa Romeo
143
30
Porsche
133
31
Jeep
125
32
Land Rover
88
Kilde: De Danske Bilimportører