Luksuskongen viser teknologisk styrke

Mercedes-Benz er klar med en ny generation S-klasse, der skal hjælpe mærket med atter at bliver verdens mest solgte luksusmærke. 30 avancerede sikkerhedsfunktioner og 500 LED-lys byder bilen på.

Den nye Mercedes-Benz S-klasse er på samme størrelse som sin forgænger, dvs. ca. fem meter lang.
Nyt om biler

En helt ny Mercedes S-klasse har set dagens lys – eller i hvert fald det kunstige lys i en gigantisk hangar.

Den nye S-klasse har en større og mere lodret grill end den hidtidige generation.
Den nye S-klasse har en større og mere lodret grill end den hidtidige generation.
Den mægtige og ikoniske luksuslimousine har sin verdenspremiere blandt en anden teknologisk kæmpe: verdens største passagerfly, Airbus A380. Mercedes-Benz har nemlig henlagt premieren til samlehallen for europæisk flyindustris flagskib i Hamborg.

En halv million på otte år

Det nye flagskib fra Mercedes-Benz kommer otte år og 500.000 eksemplarer siden lanceringen af den forrige generation, og den nye S-klasse kommer ud på en hård mission: Den skal stå i spidsen for mærkets ambition om senest i 2020 at være verdens bedst sælgende luksusmærke.

Bagpartiet er nok mest forandret. En særlig feature er, at LED-bremselyset selv skruer ned for lysstyrken, hvis det kan blænde bagvedkørende.
Bagpartiet er nok mest forandret. En særlig feature er, at LED-bremselyset selv skruer ned for lysstyrken, hvis det kan blænde bagvedkørende.
Den titel mistede Mercedes-Benz til BMW i 2005, og røg ned på tredjepladsen efter Audi i 2011. Og det huer dem ikke i Stuttgart.

S-klassen kan ikke i sig selv gøre fra eller til i det kapløb, men den klassiske overklassebil står som et fyrtårn for Mercedes-Benz, når det gælder image og teknologi. Det skulle gerne smitte af på de mindre modeller.

Afdæmpet designændring

Designmæssigt er der ikke sket noget dramatisk ved generationsskiftet. Bilen ligner i grove træk sig selv, men med en mere lodret grill og et noget anderledes baglygteparti.

Bredden er øget lidt, mens både længde og akselafstand er uændret.

Proppet med teknologi

S-klassen har som standard eller ekstraudstyr et hav af sikkerheds- og assistentsystemer.
S-klassen har som standard eller ekstraudstyr et hav af sikkerheds- og assistentsystemer.
Til gengæld er bilen proppet med teknologi. F.eks. fås den med op til 30 assistent-systemer, hvoraf 11 kaldes helt nye eller markant forbedret. En af de nye er en funktion, der ved hjælp at to kameraer kan aflæse vejbanen i 3D og derefter justere affjedringen af hvert enkelt hjul.

Desuden siger Mercedes-Benz, at den nye S-klasse er verdens første bil, der udelukkende bruger LED-lys. Op til ca. 500 af de små, effektive lysdioder er bilen udstyret med, heraf findes de 300 I kabinen.

Også ekstra lang og åben udgave

To store skærme dominerer førerpladsen i S-klassen, idet selve instrumenthuset er rent digitalt.
To store skærme dominerer førerpladsen i S-klassen, idet selve instrumenthuset er rent digitalt.
Foruden denne “standardmodel”, som Mercedes-Benz nu viser, kommer der fem mere. Ud over en forlænget udgave, som især gør sig godt i Kina, Japan og Golfstaterne, kommer der som noget nyt en form for cabriolet. Det er også muligt, der kommer en ekstra forlænget version.

Den nye S-klasse skal ikke blot afløse den gamle; den skal også samle kunderne op efter Maybach – Daimlers Rolls-Royce-konkurrent, der blev et flop og netop er nedlagt.

Det er vigtigt for Mercedes-Benz, at den nye S-klasse falder i kinesernes smag. Godt halvdelen af S-klasse-salget sidste år gik til Kina.