En helt ny Mercedes S-klasse har set dagens lys – eller i hvert fald det kunstige lys i en gigantisk hangar.
Den mægtige og ikoniske luksuslimousine har sin verdenspremiere blandt en anden teknologisk kæmpe: verdens største passagerfly, Airbus A380. Mercedes-Benz har nemlig henlagt premieren til samlehallen for europæisk flyindustris flagskib i Hamborg.En halv million på otte år
Det nye flagskib fra Mercedes-Benz kommer otte år og 500.000 eksemplarer siden lanceringen af den forrige generation, og den nye S-klasse kommer ud på en hård mission: Den skal stå i spidsen for mærkets ambition om senest i 2020 at være verdens bedst sælgende luksusmærke.
Den titel mistede Mercedes-Benz til BMW i 2005, og røg ned på tredjepladsen efter Audi i 2011. Og det huer dem ikke i Stuttgart.S-klassen kan ikke i sig selv gøre fra eller til i det kapløb, men den klassiske overklassebil står som et fyrtårn for Mercedes-Benz, når det gælder image og teknologi. Det skulle gerne smitte af på de mindre modeller.
Afdæmpet designændring
Designmæssigt er der ikke sket noget dramatisk ved generationsskiftet. Bilen ligner i grove træk sig selv, men med en mere lodret grill og et noget anderledes baglygteparti.
Bredden er øget lidt, mens både længde og akselafstand er uændret.
Proppet med teknologi
Til gengæld er bilen proppet med teknologi. F.eks. fås den med op til 30 assistent-systemer, hvoraf 11 kaldes helt nye eller markant forbedret. En af de nye er en funktion, der ved hjælp at to kameraer kan aflæse vejbanen i 3D og derefter justere affjedringen af hvert enkelt hjul.Desuden siger Mercedes-Benz, at den nye S-klasse er verdens første bil, der udelukkende bruger LED-lys. Op til ca. 500 af de små, effektive lysdioder er bilen udstyret med, heraf findes de 300 I kabinen.
Også ekstra lang og åben udgave
Foruden denne “standardmodel”, som Mercedes-Benz nu viser, kommer der fem mere. Ud over en forlænget udgave, som især gør sig godt i Kina, Japan og Golfstaterne, kommer der som noget nyt en form for cabriolet. Det er også muligt, der kommer en ekstra forlænget version.Den nye S-klasse skal ikke blot afløse den gamle; den skal også samle kunderne op efter Maybach – Daimlers Rolls-Royce-konkurrent, der blev et flop og netop er nedlagt.
Det er vigtigt for Mercedes-Benz, at den nye S-klasse falder i kinesernes smag. Godt halvdelen af S-klasse-salget sidste år gik til Kina.