En helt ny Mercedes S-klasse har set dagens lys – eller i hvert fald det kunstige lys i en gigantisk hangar.

En halv million på otte år
Det nye flagskib fra Mercedes-Benz kommer otte år og 500.000 eksemplarer siden lanceringen af den forrige generation, og den nye S-klasse kommer ud på en hård mission: Den skal stå i spidsen for mærkets ambition om senest i 2020 at være verdens bedst sælgende luksusmærke.

S-klassen kan ikke i sig selv gøre fra eller til i det kapløb, men den klassiske overklassebil står som et fyrtårn for Mercedes-Benz, når det gælder image og teknologi. Det skulle gerne smitte af på de mindre modeller.
Afdæmpet designændring
Designmæssigt er der ikke sket noget dramatisk ved generationsskiftet. Bilen ligner i grove træk sig selv, men med en mere lodret grill og et noget anderledes baglygteparti.
Bredden er øget lidt, mens både længde og akselafstand er uændret.
Proppet med teknologi

Desuden siger Mercedes-Benz, at den nye S-klasse er verdens første bil, der udelukkende bruger LED-lys. Op til ca. 500 af de små, effektive lysdioder er bilen udstyret med, heraf findes de 300 I kabinen.
Også ekstra lang og åben udgave

Den nye S-klasse skal ikke blot afløse den gamle; den skal også samle kunderne op efter Maybach – Daimlers Rolls-Royce-konkurrent, der blev et flop og netop er nedlagt.
Det er vigtigt for Mercedes-Benz, at den nye S-klasse falder i kinesernes smag. Godt halvdelen af S-klasse-salget sidste år gik til Kina.