Nye grønne biler fra Audi

Elbiler har vist sig ikke at kunne gøre bilismen miljøvenlig. Men andre løsninger er heldigvis på vej viser besøg hos Audi – bare ikke i Danmark.

Audi A3 Sportsback er klar i en version med indbygget batteri og elmototor.
Nyt om biler

Audis opladningshybrid er konstrueret, så bilens brugsværdi ikke hæmmes. Batteriet er placeret under bagsædet, og elmotoren er koblet sammen med benzinmotor og gearkasse i motorrummet.
Audis opladningshybrid er konstrueret, så bilens brugsværdi ikke hæmmes. Batteriet er placeret under bagsædet, og elmotoren er koblet sammen med benzinmotor og gearkasse i motorrummet.
Elbiler lider stadig af en stærkt begrænset rækkevidde, og ideen med elbiler med udskifteligt batteri har vist sig at være umulig at gennemføre i praksis. Elbiler kan derfor ikke overtage benzin- og dieselbilernes rolle i de første mange år. Hvad skal man så gøre?

Det var i dette lys, at Motor tog til Tyskland for at høre, hvordan Audi har tænkt sig at håndtere denne udfordring. Og det viste sig heldigvis at blive et besøg med mange positive elementer. Audi har allerede udviklet flere alternativer til elbiler, og den gode nyhed er, at de venter lige om hjørnet. Og de er vel at mærke helt på højde med de biler, vi kender i dag, når det handler om brugsværdi – og de er mindst lige så miljøvenlige som elbiler, når det handler om forurening i praksis.

Den dårlige nyhed er, at Danmark fortsat ikke ser ud til at få del i denne positive udvikling, da vi som det formentlig eneste land i verden har et afgiftssystem, der modarbejder miljøvenlige biler.

Eldrift er en del af løsningen

Audi A3 Sportsback er klar i en version med indbygget batteri og elmototor. Batteriet kan lades op, så bilen kan køre 50 km på strøm alene. En benzinmotor kan tage over, når der ikke er mere strøm på batteriet.
Audi A3 Sportsback er klar i en version med indbygget batteri og elmototor. Batteriet kan lades op, så bilen kan køre 50 km på strøm alene. En benzinmotor kan tage over, når der ikke er mere strøm på batteriet.
Audi arbejder principielt med tre forskellige bud på en grøn bil. Den ene er fortsat en bil, der udelukkende kører på strøm fra et batteri: Men det er den teknologi, der ligger længst ude i fremtiden.

Den ene af de to andre løsninger er en gasbil, der kører på syntetisk gas, der er skabt via strøm fra vindmøller. Strømmen benyttes til at lave brint, der efterfølgende tilsættes CO2, som udvindes fra atmosfæren. En noget kompliceret proces, som vel at mærke resulterer i et samlet CO2-udslip, der er omkring 80 procent lavere end en benzinbils.

Den tredje løsning er en opladningshybrid. Den er i første omgang baseret på den nye Audi A3 Sportback, og indeholder dels en 1.4-liters benzinmotor med 140 hk, dels en elmotor og et batteri, der kan lades op separat. Både benzin- og elmotor trækker på forhjulene via en nyudviklet dobbeltkoblingsgearkasse.

Audi har også udviklet en udgave af Audi A3 der kan køre på naturgas. Det gør bilen mere miljøvenlig end benzinbiler, og køber man andele af Audis syntetiske gas kommer CO2-udslippet helt ned på 20 gram pr. km.
Audi har også udviklet en udgave af Audi A3 der kan køre på naturgas. Det gør bilen mere miljøvenlig end benzinbiler, og køber man andele af Audis syntetiske gas kommer CO2-udslippet helt ned på 20 gram pr. km.
Fuldt opladet kan den køre 50 km på el alene, men når batteriet er tomt, starter benzinmotoren, og man kan fortsætte yderligere 890 km. Målt efter den særlige EU-standard for hybridbiler lander CO2-udslippet for denne udgave på 35 g/km – eller ca. en tredjedel af en almindelig benzinbils udslip. Hertil skal man dog lægge bidraget fra eldriften.

For dyr i Danmark

Som det ses, findes der nye teknologier lige om hjørnet, der kan gøre bilismen grøn, uden at vi alle sammen skal ændre vores liv drastisk, som man ellers skal, hvis man vil køre i elbiler.

I de lande, vi normalt sammenligner os med, sælges de nye teknologier i øjeblikket for fuld styrke, idet lovgivningen stimulerer en grøn udvikling. I Danmark ser det desværre omvendt ud, og afgifterne på nye grønne biler gør dem nærmest usælgelige.

Denne A3 Sportsback vil formentlig koste 120.000 kroner mere end en traditionel udgave, og det er der næppe mange, der er villige til at betale blot for at forurene mindre.

Men den dag afgifterne ændres, vil en lang række bilproducenter være klar med miljøvenlige biler, der kan hjælpe med at nå målet om, at CO2-udslippet fra transportsektoren skal sænkes mærkbart.

Audi A3 Sportback Plug-in

204 hk

35 g/km (CO2-udslip)

66,7 km/l

Ca. 500.000 kr. (Motors prisgæt)