Lexus går ud af Danmark

Lave salgstal får Toyota til at standse importen af Lexus i Danmark efter i nogle år kun at have haft én forhandler. Toyota giver de høje registreringsafgifter skylden for manglende succes for hybridbilerne fra Lexus.

Toyotas luksusmærke Lexus standser salget i Danmark.
Nyt om biler

Lexus er Toyotas prestigemærke og er fra starten tænkt som et udstillingsvindue for koncernens tekniske kompetence og konkurrerer med de bedste tyske bilmærker.

Mens Lexus har været en stor succes i USA, har mærket haft det svært i Europa og endnu sværere i Danmark, hvor mærket gjorde det endnu sværere for sig selv ved at gå ned på kun én forhandler, i København. Samtidig blev den lille CT 200h ikke den forventede succes.

Dyr hybridteknik

Lexus har satset på hybridteknologien, der skal være med til at holde benzinforbruget i ave, men det har medført høje priser herhjemme, da registreringsafgiften kun i meget begrænset omfang tilgodeser miljøvenlige biler.

Lexus GS450h er et eksempel på Lexus' satsning på hybridteknologi i luksusbilerne. Målet er at holde brændstofforbruget nede på de store biler, til dels i mangel af dieselmotorer.
Lexus GS450h er et eksempel på Lexus' satsning på hybridteknologi i luksusbilerne. Målet er at holde brændstofforbruget nede på de store biler, til dels i mangel af dieselmotorer.

 
Det var med til at gøre mærkets biler svære at sælge, at kun 40 biler fik danske nummerplader på i 2012. I år har der hidtil kun været solgt 14 biler herhjemme.

Står kun ’stand-by’

Ifølge den danske Toyota-importør, som også importerer Lexus, er salgsstoppet ikke et endegyldigt farvel til Lexus i Danmark. Hvis afgiftssystemet ændres, så miljøvenlige biler får en fordel frem for biler med konventionel teknik, vil importen formentlig blive genoptaget, siger Lexus danske pressechef, Anders Tystrup til Motor.

For de bilejere, der har anskaffet sig en Lexus herhjemme, vil salgsstoppet ikke medføre ændringer. Den danske importør står stadig bag alle garantier, ligesom de nuværende servicesteder fortsætter uændret som autoriseret reparatør af det japanske luksusmærke.

Salget stopper 1. juli i år.