Lexus er Toyotas prestigemærke og er fra starten tænkt som et udstillingsvindue for koncernens tekniske kompetence og konkurrerer med de bedste tyske bilmærker.
Mens Lexus har været en stor succes i USA, har mærket haft det svært i Europa og endnu sværere i Danmark, hvor mærket gjorde det endnu sværere for sig selv ved at gå ned på kun én forhandler, i København. Samtidig blev den lille CT 200h ikke den forventede succes.
Dyr hybridteknik
Lexus har satset på hybridteknologien, der skal være med til at holde benzinforbruget i ave, men det har medført høje priser herhjemme, da registreringsafgiften kun i meget begrænset omfang tilgodeser miljøvenlige biler.
Det var med til at gøre mærkets biler svære at sælge, at kun 40 biler fik danske nummerplader på i 2012. I år har der hidtil kun været solgt 14 biler herhjemme.
Står kun ’stand-by’
Ifølge den danske Toyota-importør, som også importerer Lexus, er salgsstoppet ikke et endegyldigt farvel til Lexus i Danmark. Hvis afgiftssystemet ændres, så miljøvenlige biler får en fordel frem for biler med konventionel teknik, vil importen formentlig blive genoptaget, siger Lexus danske pressechef, Anders Tystrup til Motor.
For de bilejere, der har anskaffet sig en Lexus herhjemme, vil salgsstoppet ikke medføre ændringer. Den danske importør står stadig bag alle garantier, ligesom de nuværende servicesteder fortsætter uændret som autoriseret reparatør af det japanske luksusmærke.
Salget stopper 1. juli i år.