Honda bruger nemlig lang tid på at rulle den nye bil ud over hele verden, og allerede dette efterår komme den nye Jazz til salg hjemme i Japan. I sommeren 2014 introduceres bilen i USA, mens der går yderligere et halvt til et helt år, inden bilen når til os.
Fotos af Fit
Billederne her viser således den japanske og/eller den amerikanske udgave kaldet Fit, men ændringerne til Europa givetvis bliver små.Det ligger dog fast, at Honda har gjort sig store anstrengelser for at forbedre hybridversionen, der fremover kaldes Sport Hybrid og er forsynet med, hvad
Honda kalder i-DCD,m Intelligent Dual Clutch Drive. Det lyder som en manuel dobbeltkobling i stedet for dagens trinløse CVT-gear. Den nye gearkasse har i hvert fald syv trin.
Ca. 30 km pr. liter benzin
Honda siger, at hybridudgaven med 1,5 liters motor kommer til at køre 36,4 km pr. liter benzin efter japansk testcyklus. Den oplysning kan vi europæere ikke bruge til så meget, men det skulle være 35 procent bedre end dagens Jazz hybrid og den mest brændstoføkonomiske af alle japanske hybridbiler. Det vil formentlig sige ca. 30 km pr. liter.Selve bilen er vokset seks cm i længden og hele otte cm i akselafstand. Dermed bør der være endnu mere bagsædeplads end i dagens rummelige model, der blev Årets Bil i Danmark 2009.
Jazz SUV klar i 2014
Inden den nye Jazz når til os, kan danskere formentlig købe en ny, kompakt SUV eller crossover baseret på Jazz-teknik. Den nye crossover kan være i Europa omkring årsskiftet 2014/2015 og skal konkurrere mod bl.a. Renault Captur og Peugeot 2008.En temmelig god indikation på designet af den bil har Honda givet med koncepbilen Urban Concept.