BMWs luksus-elbil: 286.000 kr.

Trods BMW-logoet på fronten, en avanceret kulfiber- og aluminiumskonstruktion og en kraftig motor bliver BMW i3 relativ billig. Alligevel hævder BMW, at firmaet vil tjene penge på i3 fra dag ét.

BMW har afsløret sin nye i3 i London.
Nyt om biler

Så billig har man ikke før kunnet købe en BMW. 285.680 kr. bliver prisen i Danmark for billigste version af firmaets banebrydende elbil i3, der 29. juli fik sin verdenspremiere samtidig i London, Beijing og New York City.

Dermed overrasker BMW, for der har været lagt op til noget højere priser på i3, der er verdens første masseproducerede bil med et komplet karrosseri af det ultralette, men også kostbare materiale kulfiberforstærket plast.

Bilens 22 kWh store batteri er med i prisen, men det er uklart, hvad der følger med af udstyr i grundudgaven.

Investering på 15 mia. kr.

BMW menes indtil videre at have brugt mindst 15 mia. kr. på sit i-program, der også omfatter sportsvognen i8 og flere karrosserivarianter af i3.

Alligevel insisterede BMWs salgsdirektør Ian Robertson ved premieren på, at firmaet kommer til at tjene penge på i3 fra begyndelsen.

- Vi har ikke tænkt os at være en nichespiller blandt elbiler. Vi går efter betydelige salgstal, sagde Robertson.

Den danske pris på elbiler sløres en del af, at rene elbiler begunstiges med total fritagelse for registreringsafgift. Ellers ville i3 have kostet over 700.000 kr.

Samme pris som Leaf

I forhold til andre elbiler er BMW i3 ikke dyr, da den koster ca. det samme som Nissan Leaf med mellemste udstyrsniveau (278.000 kr.). Leaf er dog et nummer større.

Da den lille Mitsubishi Imiev og dens Citroën- og Peugeot-aflæggere blev lanceret for to et halvt år siden, kostede de det samme, som BMW nu tager for i3.

En Renault Zoe, der er på størrelse med i3, koster ca. 170.000 kr., men hertil skal lægges fra 700 kr. om måneden i batterileje.

BMW i3 introduceres først til maj i Danmark.