Det er et gigantisk spring for den lille britiske sportsvognsproducent Lotus, når mærket på Paris-udstillingen afslører sin nye supersportsvogn Elite.
Hidtil har Lotus koncentreret sig om små, kompakte sportsvogne med firecylindret motor, uden bagsæde og på under fire meters længde.Men den store Paris-nyhed er af en helt anden kaliber. Elite er 4,60 meter lang, har et (lille?) bagsæde og er udstyret med en voldsom V8-motor.
Ukendt leverandør
Det oplyses ikke, hvem der er motor-donor, men specifikationerne oplyses: 5,0 liter, 620 hestekræfter ved 8.500 omdrejninger i minuttet og et drejningsmoment på 720 Nm.
0-100-tiden ligger et sted mellem 3,5 og 3,7 sekunder, topfarten opgives til 315 km i timen.
Hybridteknik
Den kraftige benzinmotor kan få hjælp af en elmotor, hvis kunden tilvælger hybridløsningen, som Lotus kalder KERS, og hvor elmotoren bygges sammen med gearkassen. Hybridtekniken skal leveres af Toyota, men ifølge Lotus er det et system, der ikke findes i dag.
Lav vægt har altid været et kendetegn for Lotus, og Elite holder sig også i den pæne ende størrelse og ydelse taget i betragtning: 1.650 kg.Konstruktionen er klassisk for en sportsvogn, men usædvanlig for Lotus, der plejer at bygge centermotorbiler. I Elite ligger motoren foran, men dog ret langt tilbage, så det muligvis kan kaldes en frontcenter-bil.
Først klar i 2014
Bilen på Paris-udstillingen er ikke den helt endelige i alle detaljer, da udviklingen hverken er helt eller halvt færdig. Elite går nemlig først i produktion i foråret 2014.
Lotus forventer, at prisen eksklusive nationale afgifter bliver lige godt én million kroner.