Sammen med ca. 200 andre hold fra hele Europa bruger de ugen omkring bededagsferien på at vise omverdenen resultatet af et års arbejde med at konstruere en bil, der skal slå de andre universiteter i brændstoføkonomi.
For 30. gang er de uofficielle europamesterskaber i brændstoføkonomi for hjemmebyggede biler i gang, denne gang i Shells hollandske hjemby, Rotterdam.
16 km testrute
Testruten er 16 km lang og skal gennemføres inden for en stram tidsramme med en gennemsnitsfart på 25 km/t. Den ene af de to kategorier af biler, som ligner rigtige biler mest, skal stoppe hele op for hver 1,6 km.
Som til et rigtigt motorløb er der konstant tekniske problemer i pitten. Da der første gang bliver grønt lys til testkørsel for bybilerne, står DTUs Dynamo 10.0 lammet på værkstedet. Noget af elektronikken er stået helt af, og en aksel er knækket. Flere hold ud af de 25 studerende arbejder intensivt på at få løst problemerne, og en studerende hånddrejer en ny aksel. Men bilen bliver ikke klar til første dags test.
Og fredag, hvor bilen skal ud på første konkurrenceløb, bryder det nye KERS-system helt sammen. KERS er den teknik, der opsamler bremseenergi. Fredag eftermiddag lykkedes det dog få "Tigerdyret", som er bilens kælenavn, til at køre og accelerere uden problemer og at fuldføre en fuld testkørsel.
Hos Aalborg Universitet var der problemer med hængende bremser og en styrestang, der knækkede, så brændselscellebilen ”Cimbrer” kom sent ud til første træning, men fik alligevel et meget flot resultat med 64,74 km/kWh svarende til 575 km/l.
Kan 3D-printen bilen
Aalborg-holdet på 14 studerende har specialiseret sig i at 3D-printe en lang række komponenter til bilen. Nyt er, at holdet kan printe tandhjul, som skal være meget stærke, med nylontråd, men teknikken driller lidt, så der skal gøres en del forsøg.Både DTU- og Aalborg-holdet har medbragt et rullefelt, så bilerne kan testes i længere tid, uden det er nødvendigt at køre ud på banen. Det ser ud til at være en stor fordel for begge hold, som hver især har nok af problemer.
Aarhus-bil virker fint
Aarhus Universitet, der er med for kun anden gang og stiller med 15 studerende, kommer bedre forberedte i år, og bilen Zenith33, ser ud til at virke fint. Den kører på batteristrøm – tilskud af strøm fra solceller på taget.
I forhold sidste år er der sket små forbedringer i aerodynamikken på kulfiberkarosseriet efter besøg i Velux' vindtunnel.
I 2013 blev bilen nummer fem ud af 27 med 661 km pr. kWh. I år er målet at nå op på 1.000 km/kWh.
Selv om universitetsbilerne er avancerede i betragtning af, at de er ”hjemmebyggede”, gør Shell sig ingen illusioner om, at teknikkerne kan overføres til forskningen hos Shell eller i bilindustrien.
Skal inspirere fremtidens ingeniører
- Bilerne her kan ikke transformeres direkte til kommercielt brug, men med Shell Eco-marathon kan vi stimulere unge ingeniører til at arbejde med energi og biler, og desuden kommer der 25.000 skoleelever i løbet af arrangementet og hører om energi, siger vicedirektør i Royal Dutch Shell, Istvan Kapitany, i et interview under Shell Eco-marathon.Chefforsker Wolfgang Warneche, Shell tilføjer:
- Det er også god networking for ingeniørstuderende. I fremtiden vil de måske være hos General Motors, Toyota, ZF eller vore konkurrenter, og så kan de huske, at de oprindelig mødtes til Shell Eco-marathon.
En yngre Ferrari-ingeniør, der selv har deltaget i Eco-Marathon, holdt således et foredrag for de studerende under forberedelsesdagene.