Det bliver i sandhed ”just in time”, når salget af trillingerne Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo indledes i Danmark sidst i juni. Serieproduktionen er nemlig først ved at gå i gang i disse dage.
Toyota, som står for driften af TPCA-fabrikken i Kolin, Tjekkiet, markerer nu første serieproducerede Aygo på den ombyggede fabrik. Modellerne fra Citroën og Peugeot går også i produktion nu, og alle tre er klar til lancering i Danmark sidst i juni.
Den ekstremt korte tid fra produktionsstart til forhandlerintroduktion for de tre mikroer i Danmark må være i nærheden af historisk rekord.
Ingen vil komme sidst
En forklaring på hastværket er, at bilerne er meget vigtige for alle tre mærker i netop Danmark, og med tre delvist ens biler, som skal konkurrere om de samme kunder, har alle tre importører haft travlt med ikke at komme sidst.
Men da selv den mest velsmurte bilfabrik skal have tid til at komme i omdrejninger med en ny model, må der forudses ganske lange ventetider, hvis man ikke er blandt de allerførste, der skriver slutseddel.
1.000 om dagen
I begyndelsen ruller omkring 300 biler af samlebåndet hver dag, men allerede efter en uge bliver produktionen øget til over 700 biler om dagen, og i løbet af juni er det planen, at produktionen når over 1.000.
Da Motor i marts fik første tur i den nye Aygo, var der tale om håndbyggede forserie biler.
LÆS OGSÅ: Toyota Aygo - farverig og køreglad
Der er investeret 1,6 mia. kr. i fabrikken ved skiftet fra første til anden generation C1/108/Aygo.