Lastbil skal filme cykel-konflikter

For bedre at forstå, hvad der egentlig sker, når cyklister rammes af lastbiler i højresvingsulykker, går Scania i gang med et privat projekt, hvor kameraer optager alt, når lastbil og cykel kommer i karambolage.

Forsøgslastbilen er udstyret med fire specialkameraer. Det er dog ikke de store på taget - det er fjernlys.
Bilist

Trods kampagner, ændringer af vejkryds og mange idéer om tekniske løsninger, bliver der ved at ske blodige ulykker, hvor en ligeudkørende cyklist rammes af en højresvingende lastbil.

To kameraer er placeret lavt på førerhusets forreste hjørner og optager vandret bagud, mens to kameraer er placeret højt på fronten og optager lodret ned hhv. foran og til højre for lastbilen.
To kameraer er placeret lavt på førerhusets forreste hjørner og optager vandret bagud, mens to kameraer er placeret højt på fronten og optager lodret ned hhv. foran og til højre for lastbilen.
Det får nu den svenske lastbilproducent Scania til at indlede sit eget projekt i Danmark, hvor man vil undersøge, hvad der præcis sker, når de to trafikanttyper kommer i nærkontakt.

- Vi vil kortlægge nogle af de trafiksituationer, hvor risikoen for ulykker er størst, og når vi får et større kendskab til risikofaktorerne, vil vi kunne udvikle mere effektive løsninger, siger regionschef i Scania, Henrik Mortensen.

360 graders optagelser

Scania har udrustet en lastbil med fire avancerede kameraer, der kan kikke 360 grader rundt om førerhuset. Kameraerne optager løbende alt, hvad der sker omkring lastbilen, og når eller hvis chaufføren oplever en kritisk situation, trykker han på en knap, der gemmer 15 sekunders optagelser før og efter aktiveringstidspunktet.

Det sker på en harddisk, så situationerne siden kan analyseres. Analyserne vil blive udført af Scania.

- Vi tror, at optagelserne af rigtige situationer i trafikken vil give os en større forståelse af, hvilke faktorer, der udløser de kritiske situationer, hvad der præcist sker i situationerne og - ikke mindst – hvordan vi bedst muligt reducere risikoen for højresvingsulykker, siger Henrik Mortensen.

- Når jeg kører i København og omegn oplever jeg jævnligt, at jeg som chauffør gør mit yderste for at undgå de kritiske situationer, men at det kun er tilfældigheder, der forhindrer en ulykke, siger lastbilchauffør Henning Verner Olsen med truckernavnet Baloo. Det er ham, der skal køre forsøgslastbilen de næste tre måneder.
- Når jeg kører i København og omegn oplever jeg jævnligt, at jeg som chauffør gør mit yderste for at undgå de kritiske situationer, men at det kun er tilfældigheder, der forhindrer en ulykke, siger lastbilchauffør Henning Verner Olsen med truckernavnet Baloo. Det er ham, der skal køre forsøgslastbilen de næste tre måneder.

Udstyret er monteret i en stor Scania R 500, der drives af firmaet Bangsbo Auto A/S i Sorø.

Erfaren chauffør

Det er den 51-årige lastbilchauffør Henning Verner Olsen – bedre kendt som Baloo – der kører forsøgslastbilen. Han har kørt lastbil i godt 30 år, og efter mange år med bl.a. eksportkørsel over det meste af Europa kører han nu primært med skibscontainere i Storkøbenhavn samt Tyskland og Sverige med udgangspunkt fra Københavns Frihavn.

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker er netop gået i gang med en dybdeanalyse af 30 ulykker med lastbiler involveret. Rapporten ventes klar til efteråret 2015.

SE OGSÅ: Lastbilers sikkerhed under lup