Den store løve melder klar

Peugeot 508 byder på en varm velkomst, når både Ford Mondeo og VW Passat senere på året dukker op i nye udgaver. Til den tid er en opdateret 508 nemlig klar til kampen om kunderne.

Den opdaterede Peuegoet 508 præsenteres af produktdirektør Xavier Peugeot.
Nyt om biler

Peugeot har på ny meldt sig ind i kampen om kunderne i den store bilklasse, hvor den største model, 508 siden 2011 har været til salg, men hvor i hvert fald danske kunder på det seneste har valgt andre mærker, når der skulle købes ny bil i det, vi kalder firmabilsklassen eller den store mellemklasse.

Det er særligt fronten der er ændret med ny gril, nye forlygter af LED-typen. Det bringer 508 på niveau med 308, som er fabrikkens næstnyeste model.
Det er særligt fronten der er ændret med ny gril, nye forlygter af LED-typen. Det bringer 508 på niveau med 308, som er fabrikkens næstnyeste model.
Den hidtidige 508 har altid haft et flot design, men teknisk har den haft svært ved at følge med konkurrenterne, og det har kunnet ses på de danske salgstal. Det er derfor en veldefineret opgave de franske ingeniører har arbejdet på at løse, og løsningen har været, at overføre alle godbidderne fra Peugeot 308, der senest er kåret til ’Car of the Year 2014’.

På et stort anlagt pressemøde med journalister fra hele verden kunne produktdirektør og medlem af den oprindelige Peugeot-familie, Xavier Peugeot, berette, at nok havde der været svære tider hidtil, men nu er alle gode takter fundet tilbage og salget er øjensynligt stigende på samtlige markeder, og fabrikken er igen begyndt at tjene penge.

Når det gælder fronten, er forandringen fra den oprindelige 508 markant.
Når det gælder fronten, er forandringen fra den oprindelige 508 markant.

Stor trykfølsom skærm

Ændringerne på Peugeot 508 kommer til at omfatte en ny front, hvor løven er flyttet ned i grillen mellem forlygterne, nye for- og baglygter med LED-teknik. Alle øvrige lygter er også af LED-typen, og i alt 44 LED-enheder sørger for lysudbyttet.

Indvendigt er der kommet en ny syvtommer trykfølsom skærm, som erstatter en del af de mange knapper, 508 ellers har været kendt for. Skærmen vil også kunne vise billedet fra et bakkamera, og som noget nyt kommer der et system, der holder øje med trafik i de blinde vinkler.

Indvendigt er en ny syvtommer trykfølsom skærm en af de største nyheder. Den kan i øvrigt nu kobles til et bakkamera.
Indvendigt er en ny syvtommer trykfølsom skærm en af de største nyheder. Den kan i øvrigt nu kobles til et bakkamera.
Derudover dukker udstyr som headup-display også op, og generelt har bilen fået en overhaling med brug af mere kvalitetsbetonede materialer. Peugeot 508 bliver dermed fornyet, uden at man af den grund ligefrem må betegne bilen som innovativ. Peugeot er således endnu ikke klar med sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse eller adaptiv fartpilot i den nye 508.

Nye motorer og gearkasser

Under motorhjelmen sker der også en hel del i det alle motorer nu er klar til de strengere Euro-6 miljønormer.

På benzinsiden kommer en ny 1.6 turbomotor med 165 hk, der vil kunne leveres med en ny sekstrins automatgearkasse, og på dieselsiden er nyhederne en toliters dieselmotor med enten 150 eller 180 hk. Den vil kunne køre op mod 25 km pr. liter.

Den nye udgave af Peugeot 508 kommer til Danmark til september og skal stå klar når nye udgaver af VW Passat og Ford Mondeo dukker op sidst på året.
Den nye udgave af Peugeot 508 kommer til Danmark til september og skal stå klar når nye udgaver af VW Passat og Ford Mondeo dukker op sidst på året.
En hybridversion vil fortsat være med i programmet, men den er trods sin miljøvenlige profil for dyr i Danmark på grund af de høje afgifter.

I lighed med tidligere vil Peugeot 508 dukke op som firedørs sedan og som femdørs stationcar. De udvendige mål er stort set uforandrede.

Den opdaterede 508 kommer på markedet til september.